čtvrtek 14. března 2013

O hormonální antikoncepci - z mého pohledu

Ahoj všichni! Je tu další článek z edice "Jen tak" - na tohle téma mě upozornila jedna milá čtenářka na ask.fm (odkaz vpravo), zda bych nemohla napsat o hormonální antikoncepci z pozice polozasvěcence - medika. Přišlo mi to zajímavé, protože o antikoncepci se v poslední době začínají rozhořívat čím dál tím vášnivějšjí debaty. Předem upozorňuju, že budu prezentovat jen svůj osobní pohled na věc.


Jaké mám možnosti, když nechci hormony? Je jen málo lidí (ale jsou), kteří začínají sexuální život s úmyslem mít hned děti. Chránit se lze několika způsoby, jen každý má svoje ale. Metod nehormonálních je pár - jednak kondom, který má oproti ostatním metodám jednu podstatnou výhodu - chrání proti pohlavně přenosným chorobám. Což je super a já jsem určitě pro v případě, že spíte s náhodnou známostí, o které si nemůžete být jistí, zda je zcela zdravá. A jasně, možná jste strašně čestní a blíž k sobě pustíte jen ty, se kterými máte vážný vztah, nicméně já fakt neodsuzuju záležitosti na jednu noc. (Osobní okénko: Přijde mi horší chodit se spoustou lidí než mít spoustu "one night stands") Tak jako tak - i vážná známost může trpět nějakou nemocí a nemusí o tom ani vědět, protože mnoho chorob se nemusí u mužů projevit. Pokud máte pochybnost o minulosti svého drahého (nebo drahé), pošlete ho/ji  na testy - jo, je to otrava, ale aspoň HIV, protože to se nedá zatím uspokojivě léčit. Z jiných nemocí se snadno vylížete, ale jestli se vám chce, přinuťte partnera/partnerku otestovat se i na ty ostatní. Já osobně jsem ještě nikoho na testy neposílala a nebyla jsem vždy v tomhle zodpovědná, to se přiznávám. Dnes už na to koukám ale jinak než třeba v sedmnácti, a i když kondom se zdá být jako otrava, tak bych se radši chránila. A když on nechce, jeho  chyba, žejo. Na světě je tolik jiných chlapů :).
Mezi další nehormonální metody patří spermicidy. Jejich použití je prý bezpečné, ale jako...prodávají se ve formě gelů, krémů nebo globulí, já mám zkušenost s Pharmatexem. Správně by se měly aplikovat těsně "před", ale mně přijde úplně ujetý vprostřed akce zastavit, říct "Promiň, drahý" a začít do sebe soukat nějaký krém. Může si kdo chce říkat co chce, ale je to srandovní. Pokud na to máte koule, jděte  do toho, obzvlášť v kombinaci s kondomem je to spolehlivé. Pro mě to ale není.
Pak si také můžete počítat plodné a neplodné dny, ale pokud se spléháte jen na tuto metodu, tak hodně štěstí. Samozřejmě je možné to kombinovat s výše uvedenými.
Nehormonálních nitroděložních tělísek je na trhu jen pár a gynekologové  je většinou nechtějí moc dávat holkám, co ještě nerodily. Pokud ale do něj chcete jít, určitě narazíte na nějakého odvážného doktora, co vám tam tělísko šoupne. Je to dost spolehlivé, to jo, ale já se toho trochu bojím. Nepřijde mi úplně OK si na pět let strkat do citlivého vnitřního orgánu cizí předmět. Asi bych do toho nešla, ačkoliv propagátoři této metody říkají, že je to bezpečné, tak já z toho nemám dobrý pocit.
Mezi další metodu patří pesar, kde bych se ale obávala chyby při manipulaci. Gynekolog by vám měl podrobně předvést, jak s ním.
Co se týče přerušované soulože, tak to považuju za hodně nepohodlné. Nedokážu si představit, že by si tohle chlap nějak extra užil, že by to preferoval oproti klasickému "velkému finále" tam, kde se mu zachce. A spolehlivost? Maličká. Ono totiž, jak víte, chlapi nevypouštějí "rychlé kámoše" jen při ejakulaci.

A co teda ty hormony? Dají se aplikovat mnoha způsoby - v injekcích, v implantátech, hormonálním nitroděložním tělísku, v náplastech, v kroužku a nejčastěji v tabletkách. Tablety nejsou příliš vhodné pro kočky, co mají problém se zapomínáním (i když si můžete třeba nastavit budík na mobilu nebo stáhnout speciální aplikaci), náplasti jsou zase nápadné, často se odlepují a dělá se kolem nich takový ten kekel z nečistot. Injekce a podkožní implantáty mají docela dost nežádoucích reakcí, jako je třeba špinění. To jsou hlavní negativní faktory, které byste měly zvážit. Já jsem dlouho brala prášky, ale přešla jsem na Nuvaring - antikoncepční kroužek. Má násobně méně hormonů než tablety, nemusí se brát denně (je vždycky na 3 týdny) a když zvracíte, tak se nenaruší jeho účinnost. Je ale celkem drahý (cca 1100 Kč na 3 měsíce).

Co s hormony riskuju? Ono je docela dobré číst vždy u všech léků příbalový leták, ale zase se příliš neděste, protože tyhle letáky fungují hlavně jako alibismus výrobce. Nejvíc zmiňovaným tématem je trombóza - existuje cosi, co se jmenuje Leidenská mutace a zjednodušeně to znamená, že se vám víc sráží krev. A když se udělá sraženina, může buď uzavřít cévu nebo se utrhnout a někam odletět - do plic, do srdce, do mozku...a pak třeba dostanete infarkt, mrtvici nebo umřete (nebo se taky nestane vůbec nic). Antikoncepce sama o sobě srážení krve zvyšuje, takže pokud máte tu mutaci nebo třeba kouříte a máte zvýšený tlak, tak máte vyšší riziko vzniku (a popřípadě uvolnění) sraženin. V tomhle případě byste měly hormony fakt zvážit a počítat s tím. Neděste se ale článků na internetu, že Diane-35 zabíjí, to je strašná hysterie a je to přehnané. Nicméně pro jistotu předtím,  než začnete HA brát, upozorněte svého gynekologa, že byste si chtěli nechat mutaci vyšetřit a on vám řekne, jaké jsou možnosti. Obzvlášť pokud máte v rodině někoho, kdo měl s trombózou problémy.
Další rizika se týkají nádorů nebo jiných onemocnění jater - gynekolog by vás měl automaticky poslat na "jaterní testy", pokud to neudělá, vyžádejte si to. Tabletky chodí přes játra, pokud je berete pravidelně a dlouhodobě a vaše játra nejsou od počátku úplně v pořádku, může to udělat problém. Pokud ale máte játra zdravá, tak se nemusíte příliš znepokojovat.
Kromě toho příbalový leták zmiňuje i riziko zvýšeného výskytu rakoviny děložního hrdla, ale tím bych se fakt nezneklidňovala. Ono totiž člověk, co bere antikoncepci, logicky víc sexuálně žije, tudíž se spíš může setkat s HPV virem...antikoncepce jako taková v tom podle mě nehraje větší roli.

A co příbalový leták neříká?  Antikoncepce mívá vliv na sexuální apetit. Pokud vás to v posteli vůbec nebaví, nemáte na to chuť a všeobecně vás to otravuje, může to být antikoncepcí. Dál se můžete setkat s podrážděností, přecitlivělostí, vnitřním napětím.
Na druhou stranu vám může antikoncepce vylepšit pleť a vlasy. Taky vám zpravidelní cyklus, zmírní PMS a bolesti. Zvětší vám trochu prsa, ale na základě toho vás můžou víc bolet. Mimojiné se můžete setkat i s výkyvy váhy - někdo na antikoncepci zhubne a někdo ztloustne - pokud přiberete, často to může být přechodné, protože jenom natečete zvýšeným zadržováním vody - za pár měsíců se to spraví.

Moje zkušenost s vysazením? Antikoncepci jsem brala nepřetržitě skoro 7 let - většinou prášky, v poslední době Nuvaring. Nikdy jsem neměla pocit, že bych díky ní měla nějaké problémy, ale chtěla jsem zkusit, jaké je to bez ní. Jako první jsem zaznamenala změnu nálad - přišlo mi, že jsem dřív byla neustále v nějaké neustálé tenzi, jako kdybych na sobě pořád cítila stres a tlak. To zmizelo, což jsem fakt uvítala. Pak mi začaly padat vlasy a docela dost...za 3 měsíce mi jich zmizela asi třetina. Takže teď mám na hlavě pár chlupů :). Ba ne, ale culík je o poznání tenčí. Pleť se mi příliš nezhoršila. První MS přišla s asi pětidenním zpožděním a hned první měsíc, což je úspěch. Víc mě ale bolelo břicho a celkově to bylo o dost intenzivnější. To jsem byla teda docela naštvaná :). S váhou žádná změna (naštěstí). Co se týče apetitu (chacha, o tomhle tématu je fakt srandovní mluvit na veřejnosti), tak ten se zvýšil dramaticky, ačkoliv jsem s tím neměla nikdy žádný problém.
S přítelem jsme začali používat prezervativ v kombinaci s Pharmatexem (občas). Po několika měsících jsem ale antikoncepci zase nasadila.

Proč jsem se vrátila k HA? Já se totiž fakt bojím dětí. Ať si kdo chce co chce říká, kondom a spermicidy jsou rizikové z hlediska manipulace - můžete dělat všechno správně, ale jednou uděláte chybičku a jako na potvoru se může stát průser. Což pro mě děti jsou, jsem si jistá, že je momentálně nechci, protože chodím do školy a musela bych přerušit studium, protože nemám nikoho, kdo by se o ně staral. Navíc nechci mít děti dřív, než jsem na to připravená, protože nechci mít jednou pocit, že mi něco uniklo, a pak si to na tom dítěti kompenzovat. Věděla jsem, že pokud bych otěhotněla, musela bych to "řešit". A to je dost nepříjemná věc, co si budeme povídat, a já jsem moc nechtěla před tou volbou stát. Několik měsíců jsem proto byla ve stresu z otěhotnění, nakupovala jsem těhotenské testy ve velkém a bála jsem se. To byl pro mě největší důvod pro znovunasazení HA. Zároveň prostě používání kondomu není tak pohodlné a pro toho druhého (a i pro vás) není zážitek tolik "autentický". To jsou ale spíš menší problémy a smířila bych se s nimi snadno.
Ačkoliv jsem zaznamenala několik benefitů po vysazení - zlepšení nálad a obecně pocit, že moje tělo funguje konečně přirozeně, tak strach z dětí převážil. Krom toho mi vadilo, že si nemůžu regulovat cyklus, občas totiž (třeba před dovolenou) menstruaci vynechám nebo posunu.

Co si o tom všem vlastně  myslím? Antikoncepce by se neměla holkám předepisovat jako lentilky, třeba na zlepšení pleti. Jsou to pořád uměle dodávané hormony, které ovlivňují přirozený cyklus ve vašem těle. Pokud  máte gynekologa blbce, který se s vámi o alternativách nechce vůbec bavit, najděte si jiného, se kterým můžete všechno probrat. Taky se trochu vzdělejte, zjistěte si, co se ve vašem těle děje a jak to funguje - díky tomu si zformujete vlastní kritický pohled na věc a nenecháte se manipulovat žádným směrem. Ony ty články na internetu často nejsou víc, než čistá demagogie psaná lidmi, kteří toho o lidském těle vědí asi tolik, co já o spalovacích motorech. Nenechte sebou manipulovat. EDIT: Pokud někde čtete, jak je antikoncepce nechutná chemie, tak to mi přijde trochu legrační - co není chemie? I voda je chemie. Celé vaše tělo je chemie a elektřina,  nic víc. V antikoncepci jsou obsaženy hormony tělu vlastní, takové, které v něm běžně vznikají,  nic "cizího". Jen je dodáváte tak, abyste změnily určité funkce. Takže žádné čištění krve a odkyselování organismu, jasné? :)
Pokud jste zdravé (nemáte problémy se srážením krve, játry apod.) nic nebrání tomu, abyste si HA vyzkoušely a zjistily, jak na ni reagujete. Pokud ji ale nechcete od začátku, tak proč ne - proberte s doktorem, jaká jiná metoda by vám nejlépe vyhovovala.
Já nejsem kategoricky proti hormonální antikoncepci, protože je to zkrátka pořád nejlepší a nejspolehlivější metoda, která byla dosud vymyšlená. Pokud si srovnáte svá pro a proti, tak vám z toho nakonec vyjde, zda vám to za to stojí. Mně jo. Ale vy to můžete mít úplně jinak.

A znovu moje hlavní  heslo - nenechte sebou manipulovat!

Budu ráda, když mi dáte vědět v komentářích, jestli jsou pro vás tyto typy článků zajímavé, popřípadě mi klidně navrhněte, o čem byste si rádi/rády přečetli/y. Pokud máte nějakou otázku, tak sem s ní :).

Těším se na  vaše ohlasy,
IYF




 

86 komentářů:

  1. zajímavý článek:)
    já HA beru tři roky,dokonce jednu z nejlevnějších - Lunafem, a žádné problémy jsem nezaznamenala, kromě toho že jsem trošku přibrala ( ale taky konečně mám prsa, to jsem nikdy dřív neznala :D ), ale to nemusí být jen vinou prášků, ale třeba i tím, že si s přítelem sem tam dám nějakou tu dobrotu..
    Dětí se taky bojím ( :D ), takže o jiné metodě ani neuvažuju, i když je jasné, že cpát do sebe chemii není pro tělo nic moc, pořád je to pro mě přijatelnější než ten strach z dětí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem taky brala jedny z nejlevnějších prášků a taky no problem, myslím že o ceně to není, spíš vyzkoušet si, co mi sedne.

      Vymazat
  2. Děkuju za článek a s tvým názorem se zatím plně ztotožńuju. HA beru od 15 (ano, pár let jsem ji brala jen kvůli pleti - Diane, což mi zpětně přijde asi trochu zbytečné, ale já jsem měla pleť opravdu úděsnou). Před dvěma lety jsem začala trpět na migrény (resp. na jejich větší četnost a intenzitu), změnila jsem HA na Jeanine a teď už mě nic netrápí. I když vlastně už ani nevím, jaké to je, HA nebrat...Ale vysazovat ji na zkoušku nebudu, za pár let bychom rádi děti, takže počítám, že ji vysadím až tak půl roku před započetím snažení se...uvidíme, co to se mnou provede :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že ty změny po vysazení jsou docela zajímavé, mě hrozně bavilo pozorovat se :D

      Vymazat
  3. Já jsem minulý týden dobrala plato a teď si dávám od HA pauzu. Po 7 letech se to mému tělu přestává líbit a zaznamenala jsem snad všechny vedlejší účinky prášků, co jsem v letáčku objevila.. teda samozřejmě až na ty vážné choroby. Doktorka mne poprvé(!) bude dělat jaterní testy a pak se uvidí jak dál. Pokud se dostaví příští menstruace bez problémů, tak asi nasadím znovu nějakou jinou, ale bojím se, že to u mě tak jednoduché nebude :-/ No uvidíme, každopádně sice je HA nejjednodušší a nejpohodlnější cesta, ale zase si myslím, že je to pěkně hnusná chemie co může naše těla pěkně zlikvidovat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Uvidíš, možná budeš překvapená, že to bude jednoduché, ale třeba taky ne. Je to tvoje tělo a je jen na tobě, jakou metodu si zvolíš :)

      Vymazat
  4. Já jsem brala antikoncepci asi 4 roky a pak jsem vysadila. Nic lepšího jsem nemohla udělat. Můj názor je, že HA je pěknej kekel a bordel v organizmu, není snad nic nepřirozenějšího jak toto... Možná trochu radikální, ale už bych do sebe nic necpala. Když jsem vysadila, měla jsem akné (takové ty podkožní boláky) VŠUDE, i na zádech a to jsem na akné předtím nikdy netrpěla. Trvalo mi asi rok, než se mi dalo tělo do pořádku. To prostě žena cítí. Dětí se rozhodně nebojím, ale také je nijak neplánuji. Praktikujeme přerušovanou s...přerušované lovískování a zatím to pár let funguje bez problému. Věřím v život - věřím v to,že se stane,co se stát má a když přijdou děti, tak ... přece z toho důvodu tu vlastně jsme. Milovat se a množit se. Z etického hlediska bych nikdy nešla na potrat jenom proto,že se mi dítě zrovna teď nehodí. Můj názor.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A jak uvedla pisatelka pode mnou.. Také poznám kdy ovuluji a také poznám kdy to dostanu s takovou přesností, že když ho šupnu čistý tam, ven už jde ... no chápeme se,ne?

      Vymazat
    2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
    3. "Z etického hlediska bych nikdy nešla na potrat jenom proto,že se mi dítě zrovna teď nehodí."
      To "jenom" mi tam přijde dost obžalobné. Jakýkoliv důvod dítě nemít je ten nejlepší, proč ho nemít. Stav kdy má dítě někdo, kdo ho nechce, nejvíc odskáče kdo? To dítě.

      Konkrétně u IYF se naprosto nedivím, že je pro ní dítě v tuto chvíli nemyslitelné. Studovat LF s miminkem a posléze s batoletem musí být strašný hardcore. Atestace s dítkem v období vzdoru je taky moc svůdná představa :-)

      Vymazat
    4. Není nic nepřirozenějšího? Víš ale, že to dělá s tělem to samé jako těhotenství? Taky ti přijde tak nepřirozené? Podle mě je důležité nedívat se na to nějak dogmaticky. Já děti teď opravdu nechci, hlavně z důvodu, který uvádí Terezka (Bald and pale) - nechci, aby dítě trpělo tím, že ho mám dříve, než chci, nechci, aby to "schytalo". Chci, aby moje dítě bylo milované a dostávalo se mu toho nejlepšího, co mu můžu dát, což ale půjde jedině, když přijde ve chvíli, kdy já ho budu chtít. A jinak - nechci také, aby dítě bylo jediným smyslem života, nemyslím si, že jsem na světě proto, abych obtěžkala svou dělohu a v klidu umřela. Chci si žít svůj šťastný život, naplnit si ho podle sebe a dítě beru jako jeho součást, která ho krásně doplňuje.

      Vymazat
    5. Já jsem ale několikrát zdůraznila, že to je můj názor, který se vztahuje na můj život. Já plně respektuji to,že má každý právo dělat si se svým životem,co chce. Takže pro mě a z mé zkušenosti - hormonální antikoncepce JE nepřirozená a těhotenství..?? jak může být těhotenství nepřirozené? Já moc západní medicíně neholduji, takže v kosmetice si rozumíme, ale tady máme každá svůj názor :-)

      Vymazat
    6. Jelikož antikoncepce dělá to stejné jako těhotenství, tak nedává smysl, aby jedno bylo nepřirozené a jedno přirozené.

      Vymazat
    7. To snad žertuješ... Asi je někde chyba, když si myslíš, že to je to samé ;-) Ovšem pokud nepapouškuješ, co tě naučili ve škole, pak to chápu...

      Vymazat
    8. Ale ono to JE to samé. Přečti si k tomu nejdřív něco, prosím, než budeš něco tvrdit.

      Vymazat
  5. Dekuji moc za rozumny a logicky sepsany nazor. Hodne jsem se snazila, ale uz nejak nemam silu reagovat na nektere hystericke clanky a prilehle komentare. K tomuhle dodavam AMEN.
    Pro mne osobne HA znamena pohodli a jistotu. Samozrejme, je to chemie, je to neprirozene, je to humus, je to riziko, libido je celkem v haji, ale stale a porad to ma pro mne vice pozitiv nez negativ. Potrebuju dostudovat, potrebuju odatestovat, na deti neni cas ani prostredky :) Delam si srandu. Samozrejme se trochu bojim, ze pak za ucelem planovaneho rodicovstvi vysadim a skoncim na IVF, ale tak jsem si to holt v zivote nastavila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc za komentář! Kdoví, třeba to na IVF nebude, každý je jiný...strašně těžko se to dá odhadnout. Hlavně se tím ale přehnaně nestresovat.

      Vymazat
    2. Svoje dítě můžu milovat sebevíc a být přesvědčená, že se "to nějak udělá", když už by došlo na věc a já byla těhotná, ale plánovaně říkám dítěti ne. Chci si dodělat školu, najít si slušnou práci. A ono to není jen o mém vlastním pohodlí, že chci cestovat, bavit se, užívat si. Že se chci nejdřív vybouřit a až pak se věnovat prckovi. Asi taky, ale především, já bych jednou ráda dopřála určitý standard i svému dítěti. Můžu ho sebevíc milovat, ale ježí se mi chlupy z představy, že za mnou přijde, že děcka pojedou na lyžák a já mu řeknu, milý zlatý, nikam, protože máma těch x tisíc na tuhle srandu prostě nemá. Chci vychovat všestranně vzdělaného, inteligentního človíčka s rozhledem. Ne někoho, kdo sedí doma za pecí, smutně kouká k sousedům a myslí si, že všude jinde je tráva zelenější a akorát doma je to naprd, protože nic jinýho nezná. Chci, aby moje dítě cestovalo, vzdělávalo se, seznamovalo se s jinými názory, vlivy, mělo rozhled. To fakt nedáte jako u rodičů bydlící a horko těžko s kojencem v náručí dostudovávající a s malým dítětem si práci shánějící. Jsem přesvědčená, že svět neschudne, když nebudu mít pět dětí, ale jen jedno. Takhle je nás tu jak much a určitě udělám lepší službu, když jedno své dítě vychovám tak, jak nejlíp umím a i materiálně do něj investuju to nejlepší, co dokážu.

      Vymazat
  6. 9 let jsem užívala Logest. Pak jsem přešla na Sunyu a následek přechodu v prosinci slavil čtvrté narozeniny :-D
    Už jsem se k HA nikdy nevrátila - komfortní pocit z vlastního těla převážil nad menší pohodlností kondomu. Nejsem zrovna lesana, ale musím říct, že se i líbí ten pocit komunikace s vlastním tělem. Naprosto přirozeně poznám, kdy ovuluji, kdy se blíží perioda a tak podobně. To jsem při užívání HA neznala, zato jsem znala pruké výkyvy nálad a bolest hlavy třikrát čtyřikrát týdně. Jen jsem si to s hormonálkou nikdy nespojovala, dokud jsem jí užívala. Nicméně - v letech, kdy jsem jí užívala, to pro mě byla nenahraditelná věc a pokud by můj život nyní vypadal jako tehdy, určitě bych jí brala nadále. Protože něco jiného je manipulovat s kondomem párkrát měsíčně a něco jiného několikrát denně, že :-))

    ("Z jiných nemocí se snadno vylížete" je v článku v podstatě o sexu spojení k nezaplacení !! Boží :-) )

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Podobné důvody mám já - komunikace s vlastním tělem - ač děti ještě dlouho neplánujeme.

      Vymazat
    2. Jasně, to přesně chápu, tu komunikaci s vlastním tělem - to byl jeden z hodně fajn efektů po vysazení.

      Vymazat
  7. Jestli to někomu pomůže, přidám vlastní zkušenost. HA jsem brala od 18 do 24 let - mojí pleti, ač byly slibovány hory doly, to bylo celkem buřt. Periodu to samozřejmě "srovnalo", libido se asi po 2 letech rovnalo NULE. Nicméně jsem mohla vystudovat VŠ, takže nelituji. Kdybych musela podstoupit interrupci, asi bych si to nikdy neodpustila. Navíc mám 2 zdravé plánované děti.
    Nicméně, když už byla v článku řeč o manipulaci, víte, co je to indikace "Off Label?" Farmacie je dnes je nevětší byznys na světě a pro ně je klíčové vyvinout takový preparát, který bude brát co největší % populace, což HA skvěle splňuje Mám kamarádku, co když se objednávala na gyndu a chtěla si napsat HA, se jí sestra ptala: "A chcete to na nepravidelou mentruaci, na pleť atd?" Chvilku tvralo, než sestře vysvětlila, že má nového přítele.. až 90% léků je totiž psáno na něco, na co primárně vůbec není určeno.
    Osobně jsem zažila, jak nepříjemná byla doktorka, když jsem si po porodu odmítla HA nechat napsat - asi jí chyběl prodej, aby jí firma pozvala na "konferenci" na Floridu. A HA u mladých holek "kvůli pleti, úpravě menstruace" atd. považuji za zvěrstvo a proti Hippokratově přísaze. Dle mého názoru to navíc řeší problém asi tak, jako když vám v autě svítí kontrolka a vy ji odpojíte. Pohlavní orgány musí dozrát a začít fungovat jak mají, pak ano.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jasně, bohužel farmacie je neskutečný byznys :-/. Člověk by se neměl holt nechat zmanipulovat ani jedním směrem.

      Vymazat
  8. Díky moc! zrovna příští týden budu nadobro vysazovat. Je mi 21, beru od 15 (od 15 stále tentýž přítel). Důvody? Téměř absolutní ztráta libida (k čemu Ha, když se mi nechce, že), časté záněty, a osobní. Děti neplánuji dalších 5 let zhruba, ale prostě to budem dělat jinak. kombinace plodné/neplodné, přerušovaná, kondom v plodných a HLAVNĚ jsem si objednala FemCap (ten bude vždycky :-)) ). Ten jsi nezmiňovala v přehledu, ono se o tom ani moc neví že něco podobného u nás je. Chemické gely nechci (pharmatex), jsem strašná cíťa, asi by mě to zežralo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. "k čemu HA, když se mi nechce" :) :) naprosto souhlasím. Jsem zrovna ve stavu, kdy tohle řeším. Fyzické problémy jsem sice nezaznamenala, ale už před nasazením HA (cca před 4roky) jsem měla problémy s depresemi. Za poslední rok a půl se ovšem deprese zintenzivňovaly, prodlužovaly,... Původně jsem to přiřazovala částečné změně životního stylu, nezdarům v rodině, ale po posledních konzultacích s psychologem se zdá, že to způsobuje právě antikoncepce. Jenže prokažte na 100%, že to způsobuje právě ona.... Takže teď řeším a přemýšlím, zda vysadit a řešit panickou hrůzu z dětí, nebo nechat...

      Vymazat
    2. Díky za připomenutí, zmínku o pesaru jsem do článku přidala :). Ten Pharmatex mi nepřišel příliš agresivní, ale možná nejsem na toto citlivá.

      Vymazat
  9. Suhlasim s komentarmi predo mnou, brala som hak dokopy aso styri mesiace, zistila som, ze to nie je nic pre mna, spociatku som sa bala, ze otehotniem, ale casom ten pocit ustupil, teraz som pat rokov bez a ziadne nahodne mimco neprislo :) pat rokov bez hak, k zivotu ju nepotrebuem, koniec-koncov vela zien z mijej rodiny nemohlo otehotniet, vsetky po tridsiatke a to len pretoze dlhodobo (nad 10) rokov brali hak. Samozrejme nikoho neodsudzujem, zijeme v demokratickej krajine :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Každý musí zjistit, co je pro něj ideální :). Nedá se to paušalizovat, třeba jsi zrovna ty měla štěstí, že 5 let žádné mimčo, někdo jiný by otěhotněl hned...zkrátka je to individuální, jako všechno ;).

      Vymazat
  10. Rovněž děkuji za rozumný článek, takový tu chyběl. Dozvěděla jsem se spoustu nového a navíc pohled medika je vskutku přínosem a tvoje střídmé názory jsou mi blízké.
    Já jsem brala HA rovněž od patnácti kvůli pleti, úprava cyklu byla samozřejmě taky příjemná, no a velká výhoda to byla když pak po letech přišel i vztah. Momentálně mám asi měsíc a půl od vysazení (tedy zhruba po 8 letech). Proč: vztah není, libido se rovněž lety vytratilo úplně, navíc se mi častěji a úporněji začaly objevovat bolesti hlavy. Teď tedy čekám a pozoruji, co se mnou vysazení (u)dělá. První cyklus se dostavil mírně zpožděně a navíc extrémně krátký. Trochu se děsím zhoršení pleti (ale budiž, to se dá zvládnout) a vypadávání vlasů, to bych fakt nerada - při mé délce by to byl problém. Přítele teď nemám, takže to teď neřeším, jsem zvědavá hlavně na ten cyklus, jak s ním budu moct třeba v létě fungovat. Taky je možný, že mi ustupují křečové žilky, které jsem zhruba od těch 15 let měla/mám na lýtkách dost viditelné - ale to nechci zakřiknout, to chce čas. No, bude to ještě zajímavý. Doufám, že ne tak děsivý jako v případě Lady z blogu Kosmetické recenze, nad jejímž článkem jsem jen valila oči a vlastně hlavně ten mě přiměl uvažovat o vysazení.
    K tomuhle článku se určitě vrátím, až budu řešit znovu antikoncepci jako takovou. Boduješ, Kristý! ;-)
    Verunka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc, Verunko! Tvůj komentář mě moc potěšil. Pokud bych zrovna neměla vztah, asi HA také vysadím, já se na to momentálně koukám prizmatem toho, že mám stálou známost, a ten strach z otěhotnění tam prostě je :). Ale je docela zajímavé se pozorovat, že? ;) Mě to hrozně bavilo.

      Vymazat
  11. Díky za tento článek a rozumný nehysterický pohled na věc, cítím to úplně stejně;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. taky jsem si to rada precetla:-).

      HA neberu, nedela mi to dobre, kdybych ji snasela bez problemu, asi bych do toho sla.
      holkám, které ji berou, se nedivim, holkám, ktere ji neberou, rozumim.

      Vymazat
  12. ja som brala hak cca dva roky. pleť super, vlasy sa nemastili, len to zadržiavanie vody! ja som mala napnutú pokožku na prasknutie, večne nafúknuté brucho a nehovorím o náladách. keď k tomu pridám to, že sa objavili problémy v posteli :D buď to nešlo psychicky, alebo som bola naladená, no fyzicky to nešlo. proste suchoty :D prestala som ju brať, pokožka je znovu pružná, vyrážky sa mi vrátili desaťnásobne, vlasy si znova umývam každý druhý deň a vypadala mi asi polovička :( navyše, v rodine máme krčové žily a odkedy som prestala brať tabletky, mám pocit, že sa cítim lepšie. vtedy som si totiž začala uvedomovať, že mám boľavé nohy, pri dlhšej ceste autom sa mi urobili také opuchy členkov, že som sa vydesila! každopádne, tabletky nezatracujem. haló, aké sa robí okolo diane 35 je neprimerané. zbytočná panika a pritom tie ženské to hltali niekoľko rokov, pričom to primárne nie je určené ako kontraceptívum, ale na silné akné a 2 cykly po zlepšení pleti sa má prestať užívať. toť asi vsjo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, žes rozumně zjistila, že HA pro tebe není ideální, je jasné, že to pro tebe asi nebylo to pravé ořechové.

      Vymazat
  13. Jo souhlas - každý at si to zkusí. Pro mě hormony nejsou, po 6,5 letech braní jsem měla takové migrény, že jsem končila v nemocnici a 2 roky po vysazení už ani nevím, co to je. A s tím apetitem souhlasím, jen si to člověk uvědomí až po vysazení, že ted je o mnoho větší. Používáme Pharmatex, dětí se nebojím, není to nic jak popisuješ - jsme spolu 8 let a zavedení té globule trvá asi 0,5sekundy a máme to v rámci předehry, žádné drama a na vášni to neubírá :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to chápu, to muselo být šílené, ty migrény. Jsem ráda, že to takhle s partnerem vidíte a oběma to vyhovuje, tak to má být :)

      Vymazat
  14. HA se taky nekamarati s obeznou uzivatelkou (kdo je obezny tak jeho tukova tkan produkuje extra zenske hormony). Takze krome koureni taky bacha na obezitu. Na druhu stranu, kazdy rok bratia HA 2.generacie (pozor musí to byt 2.generacia na ine generacie nejsou udelane studie)znizuje riziko rakoviny delohy, takze myslim ze po 7-10 rokoch brania HA je riziko polovičné.
    A co se tyka HPV, tak samozrejme cim vic partnerov clovek mel (a nejen on, ale kdyz jeho partner mel vic partnerek ! ono se to scitana z jedne aj z druhe strany)tak tim vic HPV muze chytnout (kondom Vas pred tym neochrani!). Ale na druhu stranu, žena je schopná prirodzene vyčistit 80-90% HPV chytenych do 30.r. života, takze nase telo si s tym umi poradit, ale samozrejme nekdo ma smulu a kdyz chyti onkogenne HPV tak za 10 let se mu muze projevit jako rakovina delozniho krcku. A kedze clovek nikdy nevi jak ma vyvinutu imunitu proti tymto virusom a jedina ochrana tady je jenom nemit hodne partneru a nechodit s kurevníkmi, takze v tomto s blogerkou souhlasit nemuzu, že je lepsi mit vic jednonočných dobrodruzstev nez li vztahu.
    Jo a jeste poznámka pod čarou,je sice hezke ze lidi vedi ze muzu mit plicni embolii pri brani HA, ale meli by byt i pouceni jake budu mit priznaky pri tom, aby pak to nepodcenili a prisli do nemocnice vcas. (Jinak těhotenství je taky stav s velkou pravdepodobnosti trombozy a vetsi nez pri brani HA). HA nikdy sama od sebe trombozu nespusobi, ale pokud se nascita vic faktoru - treba dehydratace, dlouhodoba imobilizace, prokoagulacni mutace tak pak muze clovek mit trombozu.
    A jinak nejvetsi riziko otehotneni je tesne po tom co clovek prestane brat HA !!!(taky se HA predepisuje na kratku dobu parom, kt. maji problemy s otehotnenim)takže bacha na sex tesne po vysadeni HA kym sa vam obnovi pravidelny cyklus.
    Pro zabudlive holky HA v prascich vazne neni, protoze az u 25% holek muze zacit dozrievat vajicko pokud po 7denni pauze nezacnu nacas brat HA.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za spoustu užitečných poznámek! Btw, já jsem neřekla, že jednonoční známosti jsou víc OK z hlediska HPV - to vůbec ne. Spíš jsem myslela, že mně osobně to přijde morálně lepší než, jak říkám, "prodávat svou duši" pod cenou a neustále s někým chodit.

      Vymazat
  15. Takové články určitě ano... ráda si je přečtu a vydržím až dokonce.
    Já brala HA asi rok a bylo se mnou k nevydržení, ja prostě dokázala brečet od rána do večera bez důvodu. Takové nálady jsem nikdy nezažila... po vysazení je tomu zase konec a nehysterčím :D je mi prostě bez toho líp... jen mě štvě, že jsem přibrala po ní 6 kilo a s vysazením další 4... a můžu říct určitě, že to nebylo přecpáváním se... jedla jsem uplně běžně...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teda, ty výkyvy váhy umí být fakt něco :-/.

      Vymazat
  16. Chodíš na pravidelné preventivní prohlídky /nejen na gyndu/?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chodím na prevenci na gyndu a k zubaři, jinak ne (třeba k praktikovi).

      Vymazat
  17. Velmi rozumný článek :)
    Já teda zatím tohle téma u sebe řešit nemusela, ale mám defacto stejnej názor jako ty, hezky jsi to napsala.

    OdpovědětVymazat
  18. Určitě zajímavé jsou :) budu ráda, když je budeš pát dál :)

    OdpovědětVymazat
  19. Já HA zobala přes 4 roky, ale pak jsem se rozhodla vysadit zejména kvůli tomu, že můj apetit klesl pod bod mrazu. Už jsou to 2 roky od vysazení, chuť se vrátila, zmizela mi celulitida a celkově jsem se začala cítit tak nějak líp. Po vysazení jsem naštěstí nepozorovala zhoršenou pleť, padání vlasů a ani nic na tenhle styl. Jenom jsem teda poznala, co je to PMS :D. To bývám někdy tak protivná, že nemůžu vydržet ani sama se sebou :D.
    Já už se rozhodně nehodlám k HA vracet, protože pro mě osobně ty negativa prostě převažují :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tu celulitidu, to ti závidím :D! Ale chápu tě.

      Vymazat
  20. S myšlenkou "vysadit" HA už koketuju taky delší dobu, beru jí šest let a popravdě si myslím, že u mě by zlepšení nálady a libida nastalo hned, ale taky se strašně bojím dětí. Navíc mi děsně otíkají nohy a myslím, že HA v tom bude mít tak trochu prsty. I když biologické hodiny pomalu začínají fungovat, pořád je tu ta škola a přeci jen nepřipravenost na prdíka. Moc pěkný článek, jsem ráda za každý názor na tohle téma :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já myslím, že pokud se naučíš manipulovat a kombinovat nehormonální metody, tak strach nemusí být tak velký - nejlepší bude, když si to zkusíš a uvidíš ;). A děkuji moc.

      Vymazat
  21. Skvělý článek, moc zajímavé počtení. Já vysadila HA před pár měsíci, pak mi začaly docela dost padat vlasy, ale bylo to způsobené i stresem v práci, maličko se mi zhoršila pleť, a stejně jako Toulavá kočka už vím, co to je PMS. :D Ještě že mám tak hodného přítele. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji ;). Mně se PMS kupodivu zlepšilo, s HA je to o dost horší...:)

      Vymazat
  22. Jak se dá zbavit strachu z doktorů?

    OdpovědětVymazat
  23. Anonymní: To záleží, proč se jich bojíš. Bojíš se bolesti? Toho, že nevíš, co s tebou bude? Toho bílýho pláště? Krve? Injekcí? Nemocí? Smrti...? Řekni mi o tom něco víc a uvidíme ;).

    OdpovědětVymazat
  24. Taky jsem pro podobné články!:)
    Dobře jsem si početla a souhlasím s tebou, nemám co dodat. :)
    Já beru od 15 let, takže letos je to 7. rok a nikdy jsem žádnou změnu nevypozorovala, zkusila jsem jich asi 4-5 druhů, jen u Chloe jsem měla vetsi chut k jidlu a zvetsila se mi prsa (achjo:D) a tak nejak celkove. Jinak vse ok.

    OdpovědětVymazat
  25. No hurá, jsem fakt ráda, že do světa vypustil názor konečně taky někdo, kdo dané problematice trochu rozumí. A kdo nepláče, že se obsypal po vysazení pupínky, přestože, kurňa, stačí si přečíst příbalový letáček, kde možný nežádoucí účinky prostě jsou. Nežádoucí účinky má i Paralen, HA v tomhle nebude o mnoho horší. Když si tam přečtete, co všechno se vám může stát, nejradši byste ten Paralen z fleku zahodili do koše. Chce to prostě jen se trošku informovat, bavit se s doktorem a nebýt líný si najít schopného a zodpovědného doktora. Jo a ad ty argumenty o nepřirozenosti, co v těle dělá HA jiného, než simuluje těhotenství? Vy si myslíte, že jsme na tom nějak výrazně hůř, než generace a generace žen, které skorem půlku svého plodného věku strávily prostě reálně těhotné, protože měly deset dětí, jen to hvízdlo?

    OdpovědětVymazat
  26. Tak se přidám také. Nedávno jsem po pěti letech vysadila. A má pocit jako kdybych 5 let byla pod hladinou a najednou vyplavala nahoru a mohla konečně zhluboka dýchat. Dřív mě během PMS rozbrečelo naprosto cokoliv, bulela jsem jak děcko a přitom jsem uvnitř hlavy cítila, že tohle není "moje" reakce, že bulím jen kvůli tomu, že tělo zrovna teď chce a dál jsem mezi slzami řešila nákupní seznam. A takové stavy, které byly ve stylu "tohle nejsem já" jsem měla často. Síla těchto stavů byla i podle "značek" HA.
    Taky jsem vůbec neměla chuť na sex. Teď znovu objevuji, co je to opravdu mít chuť. A je to naprosto úžasné O:)
    Další věc je menstruace. Po dobu HA jsem jen špinila a ačkoliv jsem začala brát HA kvůli menstruační bolesti, tak jsem si svou první opravdovou menstruaci užila, protože jsem konečně krvácela a cítila se konečně po menstruaci lépe. No a na tu bolest jsem se rozhodla jít přírodní cestou - bylinky.
    Kondom mi nevadí, protože jsme ho měli, i když jsem brala HA (jistota je jistota hlavně na VŠ), navíc partner po každém styku jde a kondom napouští vodou a mačká, aby se ujistil, že neprošla ani kapka. :) No a nasazování máme v malíčku a popravdě si nedokážu představit, co všechno by jsme museli dělat, aby sklouzl...
    Takže HA už nechci ani vidět. Zkoušela jsem tolik různých HA a stejně teprve bez ní jsem to doopravdy já - šťastná, bez hysterie a často při chuti :)

    OdpovědětVymazat
  27. No, nevím, jestli je tak úplně pro tělo košer x let měnit hormální hladinu a předstírat tak těhotenství, aby nedošlo k početí. Nebo uměle dalších x let vyvolávat zánět v děloze (tělísko). To mi v článku chybělo - detailnější pohled medika z fyziologického a hormonálního hlediska.

    Nuvaring je pokud vím na tři týdny, na týden se vysazuje. (Taky jsem ho "užívala".)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky nevím, jestli je to košer, ale to zatím neví nikdo. Není to úplně stopro, ale neví se, zda to škodí. To, že mít cizí předmět (těíško) v děloze X let není OK, jsem psala...ale nemůžu mít detailnější pohled, když ho nemá NIKDO, ani doktoři nebo lidi, co se tím zabývají. Prostě se to neví. A máš pravdu s Nuvaringem, hned jsem to opravila, byl to překlep.

      Vymazat
  28. Skvělý článek! Snad se vším se v něm ztotožňuji! Když jsem viděla téma, tak jsem se bála, že nás zase bude strašit tím, jak je hormonální antikoncepce strašně špatná... Já jsem naprosto pro její užívání, protože nechtěné těhotenství mě vždy přímo děsilo (v době studií na VŠ bych ho řešila úplně stejně jako ty, chci přivést dítě do připravené rodiny), takže jsem ji brala i když jsem byla zrovna bez partnera, protože samotnému kondomu prostě nevěřím. A přesně vím, že kdybych ji nebrala, tak si to stejně neužiju, protože bych měla permanentní strach, že jsem těhotná.

    Já HA každopádně během příštího roku plánuji vysadit, protože už je čas si to mimčo zkusit naplánovat... Toho, co se mnou vysazení HA udělá, se trochu bojím, gynekoložka mi totiž dávala před těmi třinácti lety antikoncepci, která mi měla pomoct i s akné, což stejně nebylo stoprocentní (nedávala mi ji jako jeho léčbu, jen spojila dvě věci dohromady - mnou chtěnou HA a problémy s pletí). Doufám, že to se mnou neudělá nic, nebo nic moc výrazného.

    A to nehormonální tělísko si teď nechává zavést kamarádka, které už má dvě děti a další nechtějí, takže přesně jak píšeš.

    Já teď PMS nepociťuju, menstruace mě nebolí, dostanu ji vždy ve stejný den, nikdy na mě HA neměla nějaký špatný viditelný vliv, takže po mimču ji klidně nasadím znova.

    OdpovědětVymazat
  29. To si piš, že jsou takové články zajímavé! :)

    OdpovědětVymazat
  30. Já brala HA od 18ti, ale beztak jsem od 11let lítala po doktorech, cyklus se ne a ne upravit, doktorka vždycky že to se "samo" upraví věkem a nechala to zajít až do doby, kdy jsem měla menstruaci tři týdny hodně silnou, vypadala mi půlka vlasů a já se dostala až k chudokrevnosti. Od té doby léčba hormony, ale ne HA, takže když mi v 18ti HA nasadila horlivá doktorka co zaskakovala za mého gynekologa HA, mohlo by se to zdát jako vysvobození.
    Ale ouha, asi půl roku po nasazení HA se začaly objevovat kvasinkové záněty, které mě trápí dodnes (a to už je to skoro 5 let), kor poslední rok jsem na gynekologii víc než doma - každý měsíc a ne a ne se toho zbavit. Teď jsem sice přešla na minipilulku (bez estrogenu), která mi snad pomůže.
    Ale když se ptáte jestli bych si HA nechala znovu předepsat? Tak říkám NE, za tyhle problémy by mi to nestálo.
    Ale jako každá holka jsem v 18ti věděla o HA velký kulový..:-)

    OdpovědětVymazat
  31. Článek se mi moc a moc líbí =)
    Sama jsem se hormonální antikoncepce nejdřív bála, nakonec jsem si ji ale nechala předepsat a jsem spokojená. Beru ji téměř dva roky. Ztrácela jsem chuť na sex a taky jsem přibrala, ale až ve druhém roce braní. Ale HA jsem nezměnila, zhubla jsem a chuť zase taky mám, takže těžko říct, stli to přisuzovat HA =)

    OdpovědětVymazat
  32. Já jsem brala antikoncepci od 16ti, vyzkoušela jsem jak prášky, tak v poslední době i náplasti, protože jsem měla problémy se žaludkem. Teď je mi 24 a antikoncepci jsem vysadila, i když s přítelem dítě zatím neplánujeme. Ale začala jsem mít v poslední době panickou hrůzu z toho, že se mi jednou díky dlouhodobému užívání HA nepoštěstí mít vlastní děti...
    Na libidu se mi vysazení asi nijak neprojevilo, možná jsem citlivější, vlasy mi padaly i před tím, tak snad se to časem upraví, pleť vypadá, že se nezměnila a krvácet jsem naštěstí začala takz hned po vysazení a dokonce v termínu :)Je ale pravda, že s HA byl styk mnohem bezstarostnější. Teď po každém "veselení" kontrolujeme kondom a já trnu, jestli si rychlí kámoši stejně tu cestu nenašli :D Taky už mám pomalu zákaznickou kartu v lékarně na velkoodběr těhotenských testů:D
    Ale chtěla bych se tě zeptat, tys psala, že jste užívali spolu s kondomem spermicidní gel... O něm jsem taky přemýšlela, ale dočetla jsem se, že právě on může naleptávat kondom, takže jeho ochrana nemusí být potom stoprocentní... Jak to vidíš ty?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, snad nebude vadit, když připojím svojí zkušenost =) Já používala kombinaci Pharmatexu a kondomu asi rok. Co mi vadilo na krému bylo, že "zvlhčoval" až moc. Tak jsem pak přešla na globule Pharmatex, a to už pro mě bylo lepší. Za sebe můžu říct, že ani globule, ani krém nám nikdy s kondomem nic neudělal. Ale ty obavy tam také byly..

      Vymazat
  33. Plodné a neplodné dny a přerušovaná soulož mi připadají jako ve středověku, když se pak ženy divily, jak je možné, že mají 12 dětí:-)

    OdpovědětVymazat
  34. Já HA nikdy nebrala, příčí se mi myšlenka do sebe pořád něco cpát... a kondomy nám nevadí. Nicméně by mě zajímalo, co říkáš na pilulku po. Já si ji jednou byla nucena pro jistotu vzít, bylo mi po ní pěkně blbě, břicho bolelo, hlava bolela, cyklus mi rozhodila, tak jsem si říkala, co za sajrajt v tom je a jestli by pro tělo nebylo lepší dlouhodobě brát HA než si vzít jednou Postinor :D
    Jinak - naše učitelka biologie říkávala, že nejlepší antikoncepce jsou natáčky, tlustý ponožky a noční košile po babičce :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem pilulku po měla asi dvakrát, první den mi většinou bylo strašně špatně od žaludku, takže nic moc :(. Já to beru jako věc v nouzi, kdy například selže kondom apod. - rozhodně nic, co by se mělo zkoušet častěji. Učitelka má pravdu :D

      Vymazat
  35. Kočky,dokázaly byste mi některá poradit?
    HA jsem brala asi rok,samozřejmě "nenápadně" mi ji vnutil gynekolog,prý lepší pleť a já jsem byla ještě taková mlaďounká (15) a tak jsem to brala. Pleť o trochu lepší,PMS a menstruace celkově o moc lepší,váha pořád stejná,ale nálady jsem měla,no :/
    Pak jsem ji vysadila,protože mi přišlo zbytečné to brát,když jsem stejně nikoho neměla.Pleť se zhoršila,PMS atd. taky.
    No a teď někoho mám a mám pomalu v plánu s ním začít spát. Kondomu se trochu bojím,přece jen účinnost není 100% (teda je,když nějak nepokazíte manipulaci s ním a toho se právě bojím) a ráda bych zas HA,ale bojím se přírůstku na váze,navíc ztráta libida a tak celkově není úplně fajn.
    Tak nevím,jít do toho? Nebo risknout kondomy?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Záleží, jak si to srovnáš, jak velký problém pro tebe HA je - jestli ty nálady jsou fakt blbý apod. Kondomy jsou docela bezpečné, když se správně používají, pokud chceš mít jistotu, zkusila bych je v kombinaci sglobulemi Pharmatex. A sama uvidíš, zda ti to vyhovuje nebo radši obětuješ nálady a půjdeš do HA.

      Vymazat
  36. Menstruovat dvanáctkrát za rok taky není přirozené. To, že je žena v reprodukčním období X let netěhotná a nekojící, je "výmysl" moderní doby. "Normální" je, z pohledu přírody, být těhotná nebo kojit. A po čtyřicítce skonat. Hezky se říká "lidské tělo má životnost 35 let. Co je nad, je bonus." Současný věk dožití je dán kvalitní lékařskou péčí, diagnostikou a u žen též tím, že jsou méněkrát za život těhotné a méněkrát za život rodí. Ano, těhotenství, porod a mateřství jsou přirozené, ale také jsou přirozené ne úplně příjemné změny, které s tělem v průběhu těhotenství nastávají. Na někom se to podepíše jen trošičku, na někom jiném hodně. Přirozené je také to, že z dvanácti dětí v rodině se jich dospělosti dožije šest, čtyři, jedno nebo žádné, protože zemřou na různé nemoci. Protože očkování taky není vrchol přirozenosti, že. Přirozené je, že při porodu se prostě občas umře - kvůli krvácení, kvůli dítěti zaseklému v porodních cestách v neobvyklé poloze. Protože diagnostika, krevní testy, ultrazvuky... taky nejsou přirozené. Ostatně taková preeklampsie ještě před osmdesáti-sto lety byla ve většině případu konečná. Dnes se s ní dá dítě donosit (taky ne vždy), porodit a zachránit, místo toho, aby budoucí otec přišel domů a tam našel ženu v křeči s pěnou u huby, jak sebou naposledy škube.

    Jak jsem psala výše - hormonální antikoncepci už roky neužívám, protože to de facto nepotřebuji, ale stále ještě mi přijde úsměvný argument proti ní "je to nepřirozené" od očkovaných lidí, sedících za počítači v oděvech s příměsí umělých vláken, líčících si obličeje než vyrazí mezi lidi, beroucích antibiotika, pokud je postihne bakteriální infekce, rodících v porodnicích a chodících spát v deset večer místo ve čtyři odpoledne, kdy se v zimě stmívá :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hezky napsáno, Teri :). Nemůžu než souhlasit.

      Vymazat
    2. No páni, tohle všechno vím, ale chovala jsem se, jako bych nevěděla. Dokonce jsem četla, že tělo je nejvíc opotřebováváno právě výkyvy hormonů - každoměsíční menstruací. A stejně jsem se nechala v zájmu vlastního pohodlí zblbnout. Léta jsem brala Pramino, pak vysadila, měla miminko, začala brát, měla miminko a pak mi to začalo vadit. Chuť tatam, zdálo se mi, že vážím neadekvátně víc než mám "vyžráno". Vždycky, než jsem otěhotněla, jsem po vysazení HA docela sama od sebe zhubla, nebo spíš splaskla. No přesto všechno, že už jsem mohla tušit, že hormony nebudou to pravé ořechové, jsem si nechala implementovat hormonální tělísko. Věkově a i jinak pro mě pilulky nejsou vhodné. Tak jsem googlila a když jsem hledal dobrý, našla jsem dobrý, když špatný, našla jsem špatný. Tělísko, to byl teda armageddon. První 3 měsíce se tvářilo nevinně, zase jsem shodila asi 5 kilo. Pak se začalo objevovat akné, nemyslím semtam pupínek, ale parádní fialové boláky, které vydržely i 2 týdny, pak ještě další 2 ve formě bouličky někde hluboko. To jsem v pubertě neměla, tak proč teď? Tak jsem si říkala, dlouhá zima, trochu stresu, to je jasný, chce to lepší péči (haha). NIC nepomáhalo, ale aspoň jsem pochopila, co je hardcore antikoncepce - v tu dobu byla vlastně zbytečná, protože jsem byla hnusná po všech stránkách a sex mi připadal jako špatnej vtip. A padaly mi vlasy - moje hříva, moje pýcha! Vadilo mi, že na mě kdokoliv sahá, tím myslím i vlastní děti, nemohly se po mě povalovat u pohádky a tak. Tak mi to jednou seplo, zbytek dokonal Google a Mirena šla ven a je dobře, připadalo mi, že se mi už za hodinu ulevilo. Asi sugesce. Pupínky odcházejí, zbylo mi pár fleků, familiérně tomu říkám Drážďany v pětačtyřicátym. Takže po tom, co mě Mirena skoro rozvedla, jsem na straně kondomů.

      Vymazat
  37. Ahoj,

    za článek díky, myslím, že HA je téma, o kterém je potřeba stále dokola hovořit.

    Osobně ho beru jako poměrně velké téma, a to hlavně proto, že mě pobuřuje, jakým způsobem se informace o antikoncepci k mladým holkám dostávají a že v tom nejcitlivějším věku často chybí diskuze o tématu, které může ovlivnit tělesný stav na dlouhá léta.

    Když jsem okolo 18. roku začakla brát HA já, všeobecné povědomí o negativních vlivech bylo prakticky nulové. Holky hlavně řešily, že díky HA mají lepší pleť, vlasy a mohou si zahrávat s menstruací, odpadá bolest a je možné ji i podle potřeby vynechat. Některé kamarádky vynechávaly pauzu na mestruaci i několikrát za sebou, protože se to zrovna nehodilo. No a jako prevence proti otěhotnění jsou prášky taky velmi pohodlné.

    Po několika letech, třech čtyřech, jsem začínala narážet na články, které tyhle negativní vlivy zmiňovaly. A hlavně, začínala jsem narážet na zkušenosti starších holek, které HA dlouhodobě užívaly a vysadily v momentě, kdy se s přítelem/manželem snažily otěhotnět. No a ono to najednou nešlo.

    U mě osobně se už delší dobu projevovala nechuť k sexu, kterou jsem chtěla začít řešit, a taky mi najednou začalo připadat nepřirozené neprožívat cykly svého těla přirozenou cestou, ale určovat je prášky. Měla jsem strach toho, že se mi po vysazení zhorší pleť, na kterou jsem trpěla v dospívání, že ztloustnu nebo se mi vrátí menstruační bolesti, které mi před HA doslova blokovaly život. No a v neposlední řadě jem se bála toho, jak budu ochranu řešit dál, děti jsem na VŠ zatím nechtěla ani já.

    Prášky jsem vysadila po rozchodu ve svých asi 22 letech a už nikdy jsem je znovu neobnovila. Tělu trvalo skoro dva roky (!!!) než se dalo zpátky do normálu. A žádná katastrofa se neodehrála. Pleť mám méně dokonalou (ale dobrou), menstruace mě zase začala občas bolet, ale vlastně byla neuvěřitelná úleva cítit svoje tělo zpět. A ta chuť na sex, která se po několika měsících dostavila a už nikdy neodešla, WOW! S práškama to nikdy nebylo tak dobrý. Co se týče ochrany při sexu, chráníme se většinou kondomem, žádnému z mých mužů to nikdy vlastně nevadilo. A je to takhle fajn.

    Chtěla jsem napsat ale ještě jednu další věc. Je mi teď 28 let a jsem tedy ve věku, kdy se v mém okolí roztrhl pytel se svatbami a hovory o dětech a jejich plánování. A světe div se, moje okolí, plné krásných a na pohled úplně zdravých holek, má velké téma na diskuzi: problémy s otěhotněním. řekla bych, že miminálně polovina párů řeší velké problémy s početím, které končí až na reprodukčních klinikách a pokusech o umělé oplodnění, což je procedura náročná finačně, fyzicky a samozřejmě psychicky. A odpovědi na otázky mých kamarádek po důvodu všech těhle potíží zní velmi často stejně: dlouhodobé užívání HA.

    Chápu, že když začíná mladá holka se sexem, chce děti nemít a neřeší, že jednoho dne tomu bude jinak. Na dlouhodobé dopady HA málokdo upozorňuje a jako poslední doktoři, kteří mohou být pod vlivem farmaceutických firem nebo jiných tlaků.

    Tímto dlouhým příspěvkem bych chtěla hlavně všechny povzbudit, ať jsou ke svému tělu zodpovědné a ať si zjišťují informace o tom, co jim HA přinese, ale i co jim může vzít.

    Autorce blogu děkuju hlavně za odvahu tyto citlivé diskuze otevírat a snahu o přínos odborných informací.

    Klára

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Kláro, děkuji moc za tvůj příspěvek a vlastní zkušenost! Moc si toho cením, stejně jako tvého rozumného názoru. Je pravda, že HA není věc dlouhodobě prozkoumaná a její následky na plodnost nejsou známy...každý si tohle riziko musí zvážit.

      Vymazat
  38. Ahoj,

    sama jsem se o toto téma velmi zajímala. Antikoncepci jsem brala od 17 let, vyzkoušela jsem jich dost od Mercilonu až po Yaz i Nuvaring. Ale musím říct, že kdybych to věděla tenkrát co dnes, už bych do toho nešla. Ve svých 30 letech mám neskutečné křečové žíly jak ženská v 60 letech. Pozor to už jsem po operaci křečových žil a do dvou let byly zpět a ještě mnohem horší. Musím říct, že z toho mám docela deprese, stydím se nosit sukně a o plavkách nemluvě. Od té doby nechci hormonální antikoncepci ani vidět. Po vysazení mě z ní vždy neskutečným způsobem několik měsíců bolelo břicho a na to mi pomohla akupunktura.
    Ted používáme s manželem kondom, po druhém dítěti si nechám podvázat vaječníky. Bohužel nikde také nebylo zmíněno, že není proveden dlouhodobý průzkum zaměřen na plodnost po užívání cca 2 generací? Takže se cpeme něčím, co není pořádně otestováno a co když naše vnučky budou neplodné nebo budou mít problémy s otěhotněním? Vím ,že antikoncepce přináší benefity jako menší riziko rakoviny děložního čípku, lepší vlasy a plet ale vyváží všechny tyto benefity ty negativa o kterých se moc nemluví? Více o negativách časopis sféra.

    Eva P.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Evo, jak jsem psala výše, máš pravdu - dostatečně prozkoumané to není. Člověk si musí opravdu pečlivě vše zvážit a najít pro sebe optimální metodu antikoncepce.

      Vymazat
  39. V dnesni dobe se uz automaticky nemusi delat jaterni testy, pokud nemas vazne onemocneni jater (jak zminujes :)
    Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jeste by bylo dobre dodat, ze HA ma i protektivni a priznive ucinky - nejen pravidelny menstruacni cyklus, nebolestivou menstruaci, lespi plet - ale zaroven snizuje riziko nadoru ovarii, nadoru delozniho tela, nadoru tlusteho streva, snizeju vyskyt endometriozy a cyst vajecniku, zanetu rodidel...
      Takze vse ma sve pro a proti a jak udavas, kazdy se musi rozhodnout dle sveho nejlepsiho mineni :)

      Vymazat
  40. HA jsem vysadila před dvěma lety a cítím se mnohem líp, škoda, že jsem nad užíváním HA nepřemýšlela už v těch 17, kdy jsem ji začala brát. Doporučuji se podívat na knížku http://knihy.abz.cz/prodej/nemoc-jako-rec-zenske-duse-zenska-medicina-a-prakticka-gynekologie-trochu-jinak

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je dobře, že sis našla svůj způsob :). Jinak tyhlety šarlatánský knížky moc nemusím.

      Vymazat
  41. Ahoj, náhodou jsem narazila na tvůj blog a brouzdám a narazím na toto téma. Jsem moc ráda, že jsi o tom napsala, farmacie je hlavně byznys a zdraví až to druhé :-) Taky jsem HA brala asi 7 let, měla stále migrény, oteklé nohy, deprese a gynekoložka mi vůbec na tyto vedlejší účinky neupozornila. A to jsem jich zkoušela i více. Pak když jsem se s přítelem rozešla, jsem HA vysadila a ejhle, najednou vůbec žádné migrény, hned lepší nálady a nožky jako laň :-) A toto byly jen ty příznaky citelné a viditelné, ani nechci vědět, co to v mém těle napáchalo (menstruaci jsem pak po vysazení nedostala 1 rok!). Jsem ráda, že jsem ji přestala brát, protože právě možná díky tomu mám teď svoji holčičku :-) Jinak jsem se z tohoto pohledu věnovala v jednom svém příspěvku i očkování, taky pěkný byznys ;-)

    OdpovědětVymazat
  42. Ona má hormonální antikoncepce (HA) ještě i jinou stránku než je případný negativní vliv na zdraví a psychiku. Mám na mysli hlavně její raně potratový účinek při selhání primární funkce bránění ovulaci, což potvrdil i známý sexuolog Radim Uzel - viz http://aktualityhvezd.wordpress.com/2010/03/15/radim-uzel-potvrdil-abortivni-ucinky-hormonalni-antikoncepce/ , nebo podrobný popis „Antikoncepce – Co potřebujete vědět, ale nikdo o tom nemluví“ (hlavně str.6 a násl.) na http://www.prolife.cz/download/sklad/b004-antikoncepce.pdf Považuji za velké zlo, že o těchto i dalších negativních účincích HA gynekologové neinformují. Mnohé ženy by možná už z etických důvodů odmítly. Raně potratově působí i další metody bránící uhnízdění oplodněného vajíčka v děloze, jako nitroděložní tělíska atd., které jsou klamně nazývany „antikoncepční“.
    Můžete si říci:„Přece vyhnat oplodněné vajíčko či sotva se rozvinuvší zárodek není přece potrat.“ Ale každý biolog potvrdí, že nový jedinec vzniká okamžikem početí, nikoliv otěhotnění..
    Nevím, proč v dnešní době vyspělé techniky se musí všem vnucovat HA, když se zcela přirozenou metodou neplodných dnů (bez chemie) aplikovanou s pomocí malých osobních počítačů vyvinutých pro tento účel (např.Lady Comp) lze dosáhnou spolehlivosti srovnatelné s HA - viz např.: http://www.naturcomp.cz/ , zkušenosti uživatelek viz http://www.prozdravi.cz/recenze/lady-comp-prirozena-antikoncepce.html Tyto minipočitače se vyrábí už řadu let.
    Ještě jednou závažnou skutečností týkající se HA je téměř katastrofální působení hormonů vyplavovaných z těla do vody a do přírody - viz např.:
    http://petr-kubac.blog.cz/1304/absolutni-antikoncepce
    nebo video na Youtube:
    http://www.youtube.com/watch?v=wsLV2Mblh8M

    Profet

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A pak ty potraty, když metoda selže, to musí být pro tělo lahoda...

      Vymazat

Děkuji za všechny vaše komentáře, moc mě těší!