středa 10. července 2013

Dobrodružná cesta na sever - dnes nekosmeticky

Ahoj všichni! Včera jsem se vrátila ze zájezdu, který jsme si zařídily spolu s mamkou a na kterém jsme navštívily Norsko, Švédsko, Dánsko a Německo. Rozhodla jsem se sepsat menší článek o mých postřezích z této cesty. Zájezd byl na šest dní, takže to nebude nějaká hluboká sonda do skandinávské duše, jen to, čeho jsem si všimla. Pokud by vás to zajímalo, jely jsme s cestovkou ABC Tours - byla to už naše třetí zkušenost s nimi a vždycky jsme byly maximálně spokojené a příjemně překvapené. Mají spoustu zajímavě sestavených zájezdů, tak se kdyžtak mrkněte. P.S. Tohle fakt není PR článek, normálně jsme si zájezd zaplatily :).

Berlín

ta zeď tam furt stojí! nenechte se nachytat médii!

Naše první zastávka byla v Berlíně, kde jsem ještě nikdy nebyla a těšila jsem se, protože město má prý svého ojedinělého ducha. Na první pohled mě zaujalo, jak strašně se tam staví. Všude, pořád...neskutečně moc jeřábů a půlka památek přikrytá lešením. Na každém rohu prodávají vojenské čepice a jiné podobné military suvenýry, což mě moc nenadchlo. Líbilo se mi ale protknutí staré architektury s moderní, město je navíc opravdu dynamické, rychlé, mladé. Trávily jsme čas převážně v bývalém východním Berlíně, kde se to hemží paneláky, nic moc. Vcelku se mi ale Berlín líbil.

Norsko

na trajektu

interaktivní muzeum fram
V Norsku jsme toho stihly více a oficiálně se stalo jednou z mých nejoblíbenějších zemí. Všude je čisto! Žádný odpadky v ulicích, i bezdomovci jsou čistější a tráva zelenější :). Krásné bylo Oslo, je to hodně zelené město a Oslo fjord s přístavištěm mu dodává na půvabu - já mám totiž hrozně ráda města, která jsou u vody (jezera, moře...řeky se nepočítají). Oslo je hodně rozlehlé a všude jsou stromy, parky, tráva...fakt se mi to líbilo. Uchvátilo mě nábřeží a přilehlé čtvrti i typicky skandinávské domečky na kopcích nebo skokanský můstek Holmenkollen. Přestěhovala bych se :). Navíc v Norsku jsou krásné ženy, a to všude. Sorry, Češky, ale že my jsme nejkrásnější ženy na světě? Ani omylem, proti Norkám jsme ušmudlané zrůdičky. V Norsku je jedna z deseti žen "nic moc", zbytek jsou krásky...v Čechách je jedna z deseti "ujde" a zbytek "snad jenom, kdyby se zhaslo". Norky jsou přirozeně hezké a upravené, mají pěstěné vlasy, pleť, čisté a jednoduché oblečení, které jim sedí na jejich (většinou dost dobrou) postavu. Nemalujou se moc, prostě jen JSOU krásné. To mě fakt překvapilo a ačkoliv jsem byla upozorňována předem na krásu Švédek, tak v Norsku bylo podle mě ženské krásy zdaleka nejvíc. 

místo dopadu. magoři.
Co se týče skokanského můstku Holmenkollen, tak teď už fakt nechápu, jak může někdo ten sport dělat dobrovolně. Stojím si za názorem, že to dělají jen lidi, kterým někdo drží pistoli u hlavy, protože ne...to je šílený! To je taková vejška! Psychopati!

Švédsko


Mají tam IKEU a opravdu jedí masové kuličky! Takže to je pravda :). Navštívily jsme Göteborg, který se mi moc nezalíbil, je hodně průmyslový a takový obyčejný, má ovšem hezký velký přístav. Krom toho jsme zabloudily i do dvou rybářských vesniček Smogen a Fjällbacka, kde bylo nádherně - lodě, moře, ryby, sluníčko. Taky bych se stěhovala. Ve Švédsku jinak často nemívají veřejná WC oddělená na dámy a pány, prý kvůli diskriminaci. Asi to taky odstraní stres transexuálům, když nevědí, pro jakou toaletu se rozhodnout. Každopádně pro mě to byl trochu nezvyk, ačkoliv ze zkušenosti už vím, že ženské jsou často větší čuňata než muži. A líbí se mi, jak Skandinávci hodně jedí ryby a lososa...to bych si dala líbit. Ale na kraby nebo nevyloupané krevety bych nešáhla, prostě nemusím jíst mrtvá zvířata v jejich původní podobě. Jinak bych ale ve Švédsku, co se jídla týče, žít dokázala.

dejte mi všechny lodě světa :)
Stejně jako v Norsku tu najdete taky roztomilé dřevěné domečky a jako v celé Skandinávii hromadu kol. Všichni jezdí na kole, ale naštěstí to nejsou psychouši v elasťákách jako u nás, ale mají normální městská kola a jezdí na nich všudě, auta na silnici to respektujou. U nás bych se bála, že mě porazí první manažeeer ve svém naleštěném Audi.

Dánsko

poznej hrad
V Dánsku jsme navštívily Kodaň a Helsingor. Tady jsou kola snad ještě umocněnější, než kdekoli jinde, před každým nádražím je sortiment, že by duše nenechavého Čecha zaplesala. Jinak Kodaň je krásná, je to sice velkoměsto, ale podobně jako třeba Oslo, si udržuje příjemný ráz městečka. A všude je opět voda. Dánové po večerech vysedávají u kánalu (jako u vodního kanálu, ne u poklopu, ze kterého stoupá pára...) a pijí víno, jedí, baví se...to se mi hodně líbilo a takový životní styl bych klidně vzala za svůj. Respektive já běžně s kamarády vysedávám venku s alkoholem, ale vypadáme jako bezďáci. A taky bych chtěla mít svoji lodičku! V Dánsku je také nějaká ta moderní architektura, která dobře doplňuje starší památky. Líbila se mi budova opery, například, a čtvrti přestavěné ze starých doků nebo budov námořnictva. Celkově mi přišlo, že ve Skandinávii se s památkáři tak strašně nese.ou jako u nás - a díky tomu ta města vypadají živě, ale dobře, není to pěst na oko, naopak je staré citlivě zkombinováno s novým. 

kdo se s ní nevyfotí, tomu uschne ocas. rybí.
Drážďany


Tolik památek a všude! Fakt, Drážďany jsou z tohohle hlediska moc krásné, je to trošku jako Praha, ale pro pražáka je naše hlavní město trochu nuda, že...bohužel jsme zde strávily jen málo času, tak akorát na oběhnutí hlavních pamětihodností, ale chtěla bych se do Drážďan jednou vrátit a lépe si je prohlédnout. Z hlediska historických krás je určitě pěknější než Berlín, ale oproti němu působí poněkud zakonzervovaněji. Berlín a Drážďany jakoby existovaly v trochu jiné době, zatímco německé hlavní město je rychlé a pulzující, tak Drážďany jsou spíš pomalejší a více maloměstské. 

bacha na bezďáky na trajektu
Celý výlet byl pro mě naprosto skvělý a jsem ráda, že jsem poznala tolik nových míst. Osobně mě fascinuje, jak je možné, že ve Skandinávii věci fungují. Například co se týče sociálního systému, tak ve Švédsku mají heslo (které se nějak švédsky jmenuje), že si každý má vzít tolik, kolik potřebuje a zbytek nechat ostatním. Což je něco, co my Češi prostě v povaze nemáme, tady každý ždíme stát, dokud kape. Přála bych si, aby v nás bylo trochu víc ze skandinávské povahy, proti nim mi připadáme jako zapšklí postkomouši...což taky jsme, takže není divu a nejde nám to brát za zlé. Jen doufám, že se jednou vyvineme podobným směrem. V Norsku či Švédsku je sice ohromně draho a lidi platí vysoké daně, na druhou stranu mají sociální jistoty a zkrátka...funguje to. Jak je možné, že někde funguje to, co u nás nemá šanci na úspěch? Je to asi v povaze. 

na tohle neexistuje komentář
Musím říct, že mě čecháčkovství trošku štvalo. Naši spolucestující se nejen chovali jako burani (nevím, jestli je normální, když do mě nějaký chlap třikrát vrazí, já se omluvím a on nic...), ale i museli mít na všechno názor a vše srovnávat a kritizovat. Když jsme jely v Kodani na loďce a viděly Dány, jak posedávají u vody s vínem, tak se ze všech stran ozývalo: "No to se jim to povaluje, nemuseju sect zahradu, nemaju chalupy a nemuseju makat na baraku..." a podobně. Uáááá. Taky jsem obdivovala, že některým lidem vydržely paštiky až do posledního dne :). My jsme taky nejedly nijak luxusně, celých šest dní jsem v podstatě jedla housky se sýrem (které jsme si vždy koupily někde v supermarketu), ale netahaly jsme s sebou chladící box se zásobou řízků a piva. Fakt, někteří měli chladící boxy! A na každé zastávce chlastali pivo. Byla jsem překvapená, jsem si fakt nemyslela, že Češi takoví jsou, myslela jsem, že to jsou jen povídačky...

Jinak mě fascinovala nabídka nízkotučných sýrů, zatímco u nás sýry s 20% tuku patří mezi ty dražší, tak ve Skandinávii jsou naopak nejlevnější - nechápu, proč to u nás není stejně. A navíc jsem u nás ještě neviděla sýr s 13% tuku - neznáte nějaký? Jestli jo, tak doporučte, a já ho nakoupím celý vagón. Tyhlety sýry mi totiž hrozně chutnají, já mám ráda všechno, co je suché, nejvíc oblibuju plně propečený hovězí steak nebo vysušený kuřecí řízek :). Jsem divná, já vím. 

Taky jsem si nakoupila pár drobností. Náhrdelník z Topshopu je dárek od maminky, pak jsem ještě neopomněla navštívit v Berlíně drogérii a odnesla jsem si korektor od Maybelline (je skvělý!), paletku Girls on tour za 1,75 euro a sadu flaštiček na cesty za tři eura. Jsem spokojena :). Kromě tohohle jsem si ještě přivezla plátěnou tašku s nápisem Oslo. 


Doufám, že se vám krátký článek s postřehy líbil a jsem zvědavá na vaše komentáře :).

Pokud by vás někdy napadlo na sever vyjet, maximálně vám to doporučuju.

Krásný den,
IYF


25 komentářů:

  1. Super. Na sever se taky někdy plánuju podívat. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Nádhera, úplně jsi mě nalákala. Takové cestování a poznávání jiných kultur prostě miluji. S ABC Tours mám také skvělé zkušenosti. Už jsme s nimi byla v Paříží a ten servis je po všech stránkách výborný. Letos se s nimi chystám do Říma.

    OdpovědětVymazat
  3. Na tenhle článek jsem se těšila :) Ve Skandinávii jsem byla před 4 roky, sjeli jsme pobaltské státy, Finsko, Švédsko a Dánsko, všude jsme se zastavili v hlavních městech a v některých zemích ještě v přírodě. Taky se mi tam moc líbilo, jak ta města - architektura, všude čisto, milí lidi, tak ta krásná příroda. Taky bylo zajímavé pozorovat, jak se směrem od Polska na sever postupně zvedá životní úroveň - silnice byly lepší, příroda čistší a města a vesnice upravenější. A s toaletami mám taky zážitek, akorát z Litvy - zastavili jsme na benzínce na kraji Vilniusu, a tam byl jen jeden záchod pro všechny - kadibouda na parkovišti, která neměla dveře :-D

    OdpovědětVymazat
  4. Uáááááu, krásný článek a supr fotky :-))
    A s těma Čechama v zahraničí... někteří jsou zvláštní. Netřeba rozpitvávat :-)
    Celkově mě to na sever nikdy moc netáhlo, ale po tomhle povídání bych se tam i ráda podívala :o)
    Bebe

    OdpovědětVymazat
  5. Když se zhruba pře čtyřiceti lety s vílou fotila máma, do té vody samozřejmě zahučela :-)))
    Hezký článek !

    OdpovědětVymazat
  6. Skvělý článek! Úplně jsem se tam přenesla a hltala každé slovo :) Jednou se snad na takový poznávací zájezd taky vydám. J.

    OdpovědětVymazat
  7. Postřehy pěkné, taky bych se na sever chtěla podívat, ještě ideálně i do Pobaltí. Jinak mě mrzí, že je teď tak populární nadávat na Čechy, tvoje argumenty chápu, ale nemyslím, si, že by to někdě bylo o tolik lepší. Ale to už je bohužel taky naše povaha se pořád shazovat, pak to tady má nějak vypadat :) A jinak do které kategorie se řadíš ty, "ujde" nebo "snad jen kdyby se zhaslo? :)

    OdpovědětVymazat
  8. V Norsku jsem byla asi týden a byl to nejlepší týden mýho života :) Je to nádherná země, i když jsem z ní vlastně moc neviděla. A s Norkama máš pravdu, pro mě nejkrásnější holky co jsem kdy viděla. Ale místní kluci mě zklamali, samí disko týpci. Ale třeba se to už změnilo a i oni vypadají normálně. Tenhle výlet ti fakt strašně závidím :)

    OdpovědětVymazat
  9. Tédaa, tak to ti neskutečně závidím! Muselo to být úžasný..taky bych se ráda do Skandinávie podívala :)

    OdpovědětVymazat
  10. Moc pěkný deník z cest, severské státy mě hodně lákají - v Berlíně jsem měla stejný pocit jako Ty - že se tam hodně staví, ale jinak krásné město - pomalovanou zeď jsem samozřejmě taky nemohla vynechat :-)

    OdpovědětVymazat
  11. Ten výlet ti hrozně závidím, Norsko mám na cestovacím seznamu už hrozně dlouho a vždycky se nakonec vydám raději na jih a pak lituju. :)

    OdpovědětVymazat
  12. Neskutečně závidím! Severské země mě lákají, ale vždy, když si mám vybrat, kam bych v létě chtěla, tak nakonec zvítězí teplo, slunce a moře. Holt jsem hroznej teplomil a velká zmrzlina :) Ale věřím, že se tam jednou podívám. Článek pěkný, povídání o spolucestujících mě rozesmálo. Člověk vždycky bere ty povídačky s rezervou, dokud nenarazí na takový exemplář :)

    OdpovědětVymazat
  13. Mě se článek líbí, pěkné postřehy. Ve Skandinávii jsem nebyla, ale žijeme v Německu a taky je neuvěřitelné, jak je tu čisto, všechno funguje a lidi jsou slušný...dost mě to na Česku mrzí.

    OdpovědětVymazat
  14. Takový výlet zní úžasně, mám v plánu taky vyrazit někam na sever. Města, to je něco pro mě. :-) Z fotky jsem poznala Drážďany, ve kterých jsem byla a ty se mi líbily ohromně, fakt krásné historické město, kde se jezdí hodně na kolech.

    OdpovědětVymazat
  15. V Berlíně jsem byla taky, a souhlasím - staveniště, jeřáby, lešení, staveniště a staveniště. Ale i tak to má svoje kouzlo, ta "divoká" historie z toho města přímo září, je to hodně různorodé - ošklivé paneláky a o pár metrů vedle zase luxusní butiky. A z televizní věže je opravdu vidět ta hranice mezi východem a západem (i přesto, že tam už zeď není) - na jedné straně komunistická sídliště a vedle zase úplně jiný styl, mnohem více reklam, neonů atd.
    Říká se, že Berlín je tak ošklivý, až je hezký, a já můžu jen souhlasit :D

    A článek byl moc fajn :))

    OdpovědětVymazat
  16. Také bych si ráda podívala na sever, láká mě třeba Švédsko, tam je krásná příroda :)
    Jinak v Německu se mi líbilo Bavorsko, nic proti Berlínu - ale nic moc...

    anesagill.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  17. jé, super, na to jsem se těšila :) klidně jsi mohla povídat a fotkovat i víc

    ale jsi teda dost odvážná, žes jela se zájezdem, to já bych nedala, ty okolní burany, a z tý lodičky bych je za podobný kecy asi postrkala :D účastníci zájezdu hadr


    btw. "i bezdomovci jsou čistější + Dánové po večerech vysedávají u kánalu (jako u vodního kanálu)" dost pobavilo :D

    OdpovědětVymazat
  18. btw.2 je docela zajímavý, že ti Drážďany přijdou plný památek, když byly za druhý světový v podstatě kompletně vybombardovaný ... spíš jsi asi měla štěstí na kus :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byly kompletně vybombardovaný a pak je zase opravili. ;)

      Vymazat
    2. no nepovídej? já doteď myslela, že jsou vybombardovaný pořád, hm, hm ....

      (samo ve smyslu, že pokud většina staveb pochází z 1945+ není to moc památka, neasi .))

      Vymazat
  19. Upřímně, já bych na takový zájezd nejela a rozhodně to pro mě není dobrodružná cesta, moje představy o cestování jsou úplně jiné, ale budiž, hlavně že tobě to vyhovovalo.
    Co se týče té odlišné mentality, tak před lety jsme s rodiči v Norsku obdivovali, kterak se na silničkách v národních parcích vybírá "mýto" - je tam cedulka s částkou a plechová krabička. Nic víc. Nejen že u nás by nikdo neplatil (nevím, jestli opravdu v Norsku zaplatili všichni), ale navíc by krabička musela být bůhvíjak zamčená, aby ji nějaký chytrák nevybral. Pak jsem taky slyšela, že supermarkety v Norsku nechávají prošlé nezávadné jídlo k dispozici sociálně slabším prostě zadarmo.
    A účastníci zájezdu by pro mě byli jedním z důvodů, proč se podobnému výletu vyhnout. Někde uprostřed Sibiře má člověk radost, když slyší po měsíci češtinu, ale tam taky jezdí trochu jiná sorta lidí než na šestidenní zájezd do 4 zemí. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chapu te, ale nesmis zapominat, ze ja jsem jela s mamkou, ktera uz neni nejmladsi, ma zniceny klouby, vsechno ji boli...tezko ji budu tahat stopem nekam na Sibir.

      Vymazat
    2. Vždyť jo. :) Ale udělat si takový výlet na vlastní pěst (autem či veřejnou dopravou) bez cestovky byste s mamkou nejspíš taky zvládly a bylo by to určitě dobrodružnější. Ber to jako tip pro příště. ;) M.

      Vymazat
  20. Zaujal me postreh o holkach - mozna je to ostuda ale ja v podstate az diky fashion blogum zjistila, kolik neskutecne krasnych holek zije ve Skandinavii...to opravdu kam se na ne my cesky hrabeme...

    OdpovědětVymazat
  21. ÚPLNĚ STEJNÝ ZÁJEZD S ABC TOURS JSEM PODNIKLA PŘED DVĚMA ROKY. TAKŽE JSEM NAD TVÝMA FOTKAMA A POVÍDÁNÍM KRÁSNĚ ZAVZPOMÍNALA :-) MĚ OSOBNĚ SE NEJVÍCE LÍBILA KODAŇ :-)
    JINAK CHVÁLÍM ZA KRÁSNÝ BLOG, JEN TAK DÁL :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za všechny vaše komentáře, moc mě těší!