čtvrtek 10. dubna 2014

Dlouhá a trnitá cesta k zelenějšímu myšlení

Když se řekne trvale udržitelný způsob života, ekologie, přírodní kosmetika, kvalitní potraviny...


...tak jsem se vždycky cukala. Víte proč? Protože tohle vždycky propagovaly divné existence a já nechtěla být jednou z nich. Vychrtlé bledé vegetariánky bez špetky energie, přírodní ženy v dlouhých batikovaných sukních nebo naopak ekologičtí fanatici schopni připoutat se řetězem i k ústřednímu topení. Zkrátka „objímači stromů“, tak jim říkám.


Já mám ráda přírodu a jsem pro ekologické smýšlení. Jenže nechci být objímačka stromů, a tak jsem měla pocit, že tohle není nic pro mě, odpuzovalo mě to. Nechtěla jsem skončit jako oni, žejo. Cpát se psylliem, nekupovat nic z umělé hmoty a používat vypratelné látkové vložky, aby se ze mě nakonec stal plně přírodní člověk, který už ani nedokáže přemýšlet a jen žije v duchu svého fanatismu. Přijde mi, že z tohoto způsobu života se stal před lety jakýsi kult a buď jste chtěli jít s ním nebo proti, nic mezi tím. Nic pro nás, „normální lidi“.


A to je podle mě to nejdůležitější. Udělat tyhle záležitosti pro nás přitažlivými, ukázat nám, že nemusíme být členy žádného gangu objímačů, respektive, že nás mezi sebe ti objímači klidně vezmou, a že nemusíme být hned „pravověrní“ a dělat všechno správně. Že stačí malé kroky nebo třeba začít se jen zajímat, ale že to nás neudělá divnými.


Líbí se mi, že existují značky i výrobky přátelské k neobjímačům. To je podle mě cesta, jak to dělat fakt trvale udržitelně. Mám tu takové tři příklady za všechny, které pomohly mně na cestě ke zdravě kritickému, ale přece jen trochu ekologickému a přírodnímu myšlení.


LUSH není úplně přírodní značka, to všichni víme, jasně. Ale je cool a sexy. Pro normální lidi. Zajímavou cestou prezentuje jak svoje výrobky, které balí do líbivých černých obalů a dává jim charakteristické vůně, ale i projekty sledující rozvoj v těch horších částech světa. LUSH podporuje recyklaci, fair trade a využití přírodních surovin, a dělá to tak dobře, že když někomu ukážete typický černý kalíšek s bílým nápisem, skoro každý (no dobře, vaše babička možná ne...) už ho někdy viděl. Tomu prostě fandím, i když to není stoprocentní příroda.



Menstruační kalíšek je hodně diskutovaná věc, a určitě se tu k němu ještě (na vaše přání) objeví zvláštní článek. Po tom, co jsem dlouho přemýšlela o nové variantě klasických tampónů a přešla všechny zmínky o látkových vložkách či bio tampónech ve stylu kusu mořské houby (protože to nosí tak akorát pralesní lidi), objevila jsem kalíšek, high tech silikonovou pohodlnou pomůcku. Pro normální lidi. A teď produkuju méně odpadu a je mi i příjemněji. Je to fajn, ekologické a nenásilné.



Bobble lahev s filtrem už zažila svoje časy na mnoha blozích a udělala z pití vody novou cool věc. Já ji používám bezmála dva roky a jsem spokojená. Jednak mám falešný pocit bezpečí, že lahev čistí vodu a jednak nevyhazuju každý týden plastovou flašku, protože Bobble se zdaleka tak rychle nezničí. Jasně, je to pořád „jen plastová lahev“, pořád to není tak eko jako čutora ze sušeného kravského vemene, ale pro mě je to dobrá alternativa.



Mně samotné ani tak nevadí cena přírodních produktů, nevadí mi ani navíc vynaložený čas, ale hlavně to, že jsem měla pocit, že nechci patřit mezi „ně“, že abych mohla něco udělat pro trvale udržitelný způsob života, musím hned přehodit výhybku na stoprocentní mód pravověrného objímače stromů. 


Tleskám značkám, produktům a projektům, které jsou sexy i pro normální lidi. A i proto jsem se jako jedna z mnoha bloggerek zapojila do divoké jízdy LOHAS napříč českými blogy.



„Žijte zdravě, užívejte s mírou, myslete na planetu a myslete na lidi. Buďte upřímní k sobě i svému okolí, žijte na rovinu a natolik udržitelně, abyste se za své jednání nemuseli stydět. A do pojmu „jednání“ započítejte cokoliv, co děláte během dne, to, co doma jíte, jaký odpad za sebou zanecháváte, v čem perete, čím jezdíte, jak mluvíte s lidmi, případně jaké zlo/dobro předáváte vašim dětem. ŽIJTE LOHAS!

A co vy a vaše zelené mozky? Snažíte se dělat něco pro přírodu, své okolí, pro budoucnost?

Jsem hrozně zvědavá, jak se k této tématice stavíte.

Hezký den,
IYF

P.S. Pokud se vám můj článek líbil, můžete pro něj od 20.4. hlasovat na fb stránkách Magazínu LOHAS, a já pak něco vyhraju a vy z toho můžete mít moc pěknou giveaway :)! 

12 komentářů:

  1. moc pekne napsano. Jedno velke ANO...

    Pouzivam menstruacni kalisek uz skoro 3 roky a jsem neskutecne nadsena. Jednak ekologicky - zadny odpad. A hlavne pohodli! To je neco neuveritelneho.... ehm.. v noci zadne problemy jako s klasickou vlozkou. A pres den neni treba vymenovat tampon v nehygienickem prostredi /kdyz cestujete - na verejnych toaltach atd../. Za me bomba. Objev stoleti :)

    OdpovědětVymazat
  2. Článek se mi líbil! Prosím toho 20. 4. odkaz na tvůj článek, abych tě podpořila.
    Přesně je to tak, jak jsi psala. Proč ty prima věci nepropaguje někdo normální, neextremista. Mně se Lohas líbí.

    OdpovědětVymazat
  3. Já mám sice taky plastovku,ale skládací - (takový pytlík s pítkem),takže se pohodlně vejde i do kabelky, je znovu plnitelná..ale je plochá,skladná..jsem s ní moc spokojená..

    OdpovědětVymazat
  4. Už se těším, až si půjdu koupit něco cool a sexy do Lushe :)

    Spojení sexy a kalíšek na mě působí trošku divně, ale budiž. Na článek se těším, nad kalíškem přemýšlím s přestávkami tak tři roky, ale furt nevím, jestli to toho jít a jestli se mi to vyplatí.

    OdpovědětVymazat
  5. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  6. Klidně pro Tebe hlasovat budu, proč ne. :) Ale obecně si myslí, že tohle:

    „Žijte zdravě, užívejte s mírou, myslete na planetu a myslete na lidi. Buďte upřímní k sobě i svému okolí, žijte na rovinu a natolik udržitelně, abyste se za své jednání nemuseli stydět. A do pojmu „jednání“ započítejte cokoliv, co děláte během dne, to, co doma jíte, jaký odpad za sebou zanecháváte, v čem perete, čím jezdíte, jak mluvíte s lidmi, případně jaké zlo/dobro předáváte vašim dětem. ŽIJTE LOHAS! ... je snůška keců
    Upřímní? Nikdo není. NIKDO není jen upřímný. Možná nějaký samotář, kterýmu je LOHAS u pr.... Co doma jíme? Kdbyychom to měli vzít do důsledku, museli bychom se stydět za cokoliv, co nejí lidi v Africe třeba, že vyhodíme třeba šlupky od brambor. A kdo z nás to nedělá? A odpad? No tak, když LOHAS, tak nebudu nakupovat v jejich super eshopu, ale prostě mám doma sklenici a vyrobím si něco sama a dám to do ní. Ne? Čím jezdíme? Tak schválně? Čím? MHD nebo auty, že? Nebo na kole, na koních? Co?
    Prostě je to na mě strašně přepálený, marketingový trik, nic víc.

    OdpovědětVymazat
  7. Já zfanatizované objímače stromů taky nemám ráda, to ale neznamená, že bych třeba přírodní kosmetice nefandila. Fandím, zkouším, dělám vlastní závěry. Zatím ještě nemůžu říct, co mi vyhovuje víc, ale zelenější smýšlení se mi celkem líbí. Ovšem nic se nemá přehánět, že? Jinak člověk má ze sebe takový lepší pocit, když se o tohle zajímá, aspoň já určitě :)

    http://estrella-2012.blogspot.cz/2014/04/essence-bude-zarit-barvami.html

    OdpovědětVymazat
  8. Moc hezky napsáno. Já a eko bio život jsme měli taky cestu spletitou. Už osm let totiž studuju ekologii a vždycky mě zajímala spíš jako věda, než jako životní styl. Na objímače stromů jsem koukala jako na blázny a pojem přírodní kosmetika mi taky nic moc neříkalo. Jak jsem ale do tohohle prostředí zaplouvala hloub a hloub zjistila jsem, že jednak většina lidí, co se ekologii věnují profesně rozhodně nejsou žádní fanatičtí blázni (takové v téhle branži sice taky potkáte, ale zdaleka ne moc) a taky že spousta eko vychytávek je vážně geniální. Sice je pravda, že z eko se stala taky dobrá marketingová nálepka a najít něco, co má s ekologií víc než jen tu nálepku je docela dřina, ale teď už mi to za to stojí a rozhodně mi to nepřijde "trapný" jako dřív. Spíš mě teď mrzí právě ten všeobecnej pocit z eko života, co ve společnosti panuje. Například skoro vždy, když se někde představím jako student ekologie, lidé se pak diví a nechápou, jakto že nesmrdím, jsem namalovaná, normálně oblečená a jím maso. A věřte mi, že vět typu "jdi se radši někam připoutat" jsem za těch několik let slyšela nejmíň stovky. Proto mě pak vyloženě potěší, když vidím, že někdo dokáže mít i poměrně nezabarvený názor na věc podloženou vlastníma zkušenostma :). Dík za článek, Šárka

    OdpovědětVymazat
  9. Hezký! :) Dobře podáno ;-) Vlastně se s tebou docela ztotožňuju. Lush žeru, pro Bobble jsem se ještě nerozhodla, ale už o ní uvažuju dlouho, no a kalíšek bych moc ráda používala, ale anatomicky na to nejsem vhodná (nebo kalíšek není vhodný pro mě?), škoda. Nicméně tvůj přístup se mi líbí ;-)
    Verunka

    OdpovědětVymazat
  10. taky ti dávám hlas...menstruační kalíšek ano,ale spíš by se za nos měly chytit matky které nechávájí děti čůrat do papírových plen do tří let,jsem zelená bez batikované sukně ale nevyhodím např.baterku do smeťáku,to jí raději budu v kabelce nosit měsíc než narazím v obchodě na sběrnou krabici,že třídím odpad je samozřejmé ale Lush nemůžu,jak vejdu do Paladia , vůně mě tak natahuje že raději shea Butter který nevoní.

    OdpovědětVymazat
  11. prosím prosím prosím co nejdřív článek o tom kalíšku, zajímá mě to čím dál víc :))

    OdpovědětVymazat

Děkuji za všechny vaše komentáře, moc mě těší!