pondělí 16. května 2016

Stockholm, část 1 - co je to vlastně ta EUROVIZE?

Ahoj všichni!

Kdo sleduje můj instagram, tak ví, že jsem byla pár dní ve Stockholmu, kde jsem jednak navštívila město a jednak jsem měla možnost vidět semifinále a finále soutěže Eurovize. Té soutěže, na kterou u nás každý nadává? Jo, a byla jsem nadšená.


  Shodou okolností byl tento rok můj kluk šéfem celé české delegace, což i objasňuje, jak jsem se tam dostala já. Neměla jsme moc představu, co mě čeká, protože jsem o Eurovizi vlastně skoro nic nevěděla, tedy kromě toho, že Česká republika v ní nikdy zatím moc neuspěla a že Eurovize objevila skupinu ABBA. 
  Zpětně musím říct, že z těch, kdo Eurovizi haní, by si ji každý měl alespoň jednou zkusit. Protože podle mě to opravdu překoná vaše představy. Na internetu se mluví o estrádě, zábavě ve stylu Ein Kessel Buntes, pokleslém pořadu...paradoxně se tak vyjadřují nejčastěji ti, kdo čtou Blesk a koukají na Tvoje tvář má známý hlas. Intelektuální zábavu především, že.


  Eurovize vznikla před více, než 60 lety, aby spojila Evropu postiženou následky války pomocí hudby, která je univerzálním sdělovacím prostředkem. Už tohle poselství je prostě pozitivní, a proto nerozumím tomu, jak se může někomu nelíbit. Ono to totiž opravdu je o spojování národů, heslo "come together" neprovází Eurovizi jen tak. Je to skvělá příležitost poznat ostatní národy a vytvořit si třeba i zajímavá přátelství, navíc často jsou jednotlivé písně odrazem určité kultury, různého vkusu, nálady. 
  Ve Stockholmu Eurovizí žili všichni, je proč. Je to největší show vysílaná nyní již skoro po celém světě, sleduje ji kolem 200 milionů diváků, což z Eurovize dělá nejsledovanější pořad kromě sportovních událostí. Švédové dávali najevo hrdost, že letos Eurovizi můžou pořádat a všude po městě byly k vidění plakáty, vlajky, auta a autobusy s nálepkami, dokonce v centru Stockholmu byla i tzv. Eurovision village, kde se celý den konaly koncerty a lidé se tam scházeli. 


  Prostě ono vás to ohromí a strhne. Je to obrovská a až neskutečná akce, kdy si všichni navzájem fandí a drží palce, zároveň ale mnoho měsíců pilují ty nejlepší výkony. Samotná vystoupení se nemusí líbit všem, ale myslím, že z písní, které se probojovaly do finále si aspoň jednu musí vybrat každý. Ano, je to soutěž, která je především o popu, takže nejde čekat, že většina skladeb bude smooth jazz nebo folkové vyprávění o párku u táboráku. Já jsem si ale našla několik favoritů, kteří mě prostě dostali a jejich písně budu ráda poslouchat i dál třeba v autě - z finalistů je to Izrael, Austrálie, Lotyšsko, Bulharsko, Arménie, Švédsko. Zároveň obdivuju všechny, kdo na Eurovizi pracovali, protože ta soutěž je opravu vymakaná do posledního detailu, plná úžasných efektů a překvapení. Švédský humor mi navíc fakt sedí, sebeironie není nikdy dost. 


  Měla jsem možnost sledovat Semifinále 2 a Finále přímo ve slavné Globen areně a pozitivní energie a atmosféra mě opravdu nabily. To je právě to, ta soutěž je prostě pozitivní. Spojuje lidi, dává šanci všem, ať už se vám líbí holky nebo kluci, ať už se cítíte jako holka nebo kluk nebo něco mezi tím...zkrátka mír a lásku pro všechny. Je to klišé? Rozhodně. Je to málo? Rozhodně ne.
  Nerozumím škarohlídství a nutkání Čechů se stále vůči něčemu vymezovat a dělat se lepší, než jsme. Smát se tomu, co je cizí nebo jiné. Conchita Wurst je fousáč v šatech, no a co? Budeme se stále odsuzovat a smát se sobě nevzájem místo toho, abychom se podpořili v tom jít vlastní cestou? 
  Zkrátka když čtu komentáře na českých webech, tak je mi smutno za to, jak škarohlídský a pokrytecký národ jsme. Pořád si rádi na něco hrajeme. Já jsem si užila jednu z nejlepších akcí svého života a odjížděla jsem ohromená a nabitá energií. Když totiž jdete do něčeho s otevřenou myslí, tak vždycky budete spokojeni, ať už to dopadne jakkoli. 
  Sledovali jste Eurovizi? Jak se vám líbila naše skvělá reprezentanatka Gábina? Má vaše tvář známý hlas? A co by zazpíval Jan Tleskač?
  Těším se na komentáře,

IYF

P.S. Příště už článek o mém pobytu ve Stockholmu a samozřejmě taky o tom, co jsem si přivezla :). 
  
  
  

7 komentářů:

  1. Eurovize je skvělá. Letos mě nejvíc pobavila společná písnička moderátorů ke konci finále Love love peace peace, byla prostě geniální. A samo vystoupení Manse bylo pecka. on nikdy nezklame. :-) Gábina byla skvělá, ale nejvíc se mi líbila Austrálie.

    OdpovědětVymazat
  2. Já jsem sledovala jako loni, i když Heroes byla lepší než letošní vítězná 1944, ale špatná svým podtextem taky nebyla :) česká písnička měla "melodii", ale nejvíce se mi líbil Švéd, Nizozemec, Italka a Kypřani :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Já se přiznám, že mě ta soutěž prostě nikdy nebavila... myšlenka je to pěkná, ale na mě je to prostě moc velká šou asi :)

    OdpovědětVymazat
  4. Já jsem sledovala až finále, víceméně proto, že nic jiného nedávali. Docela dost jsem se divila, jak to bylo zábavné, viděla jsem to až do konce. Strašně moc se mi líbili moderátoři a pódium s efekty. To musel být zážitek to sledovat naživo :) Z písniček se mi hodně líbilo Španělsko, ale podle výsledků jsem byla jedna z mála :D Jenom jsem asi nějak nepochopila co tam dělala taková Austrálie ?! :D

    B.

    OdpovědětVymazat
  5. Eurovizi vůbec nesleduji, jen z článků, ale Gábinu Gunčíkovou mám ráda, je moc pěkná a má super hlas, mám jí ráda, když zpívá spíš rockovější věci, ta její píseň ne Eurosongu není vůbec můj styl.

    OdpovědětVymazat
  6. Můj přítel je ze Švédska a zrovna mě navštívil zde v Čechách. Když jsme zjistili, že vlastně bude Eurovision, tak jsme koukali společně. Nejvíc se nám líbil Izrael, Kypr, Francie, Austrálie a Rusko. Samozřejmě, že se nám líbila i Gábina, protože Gábi je prostě úžasná! Akorát k písni Švédska jsme měli docela výhrady (hlavně přítel), protože Frans má hodně silný dánský dialekt, hlavně, protože bydlí kousíček od Malmö, které je blízko Öresundu, tudiž naproti Kodani. Jinak se nám Eurovision líbila. A se Stockholmem souhlasím. Měla jsem tu možnost tam jet a byla jsem uchvácena! Hlavně kolem Vánoc to bylo úplně boží!

    OdpovědětVymazat
  7. část jsem viděla, neb nic lepšího nedávali, a jako pozadí celkem ok ... Gunčíkovou neznám ... Ukrajinku jsem naprosto nepochopila, nic horšího tam snad ani nebylo ... čímž mě to dost zklamalo, není to o kvalitě show, ale o politice

    OdpovědětVymazat

Děkuji za všechny vaše komentáře, moc mě těší!