sobota 21. května 2016

Stockholm část 2. - Jak se mi to vlastně líbilo?

Ahoj všichni!

Dnes jsem si pro vás připravila krátký článek ještě k Stockholmu, a to, jak se mi to vlastně líbilo.
  Do Stockholmu jsem letěla letadlem, protože jsem zjistila, že letenka je levnější, než třeba vlak nebo autobus, což je sice bizarní, ale vzhledem k tomu, že při jízdě po zemi musíte využít trajekt, tak i opodstatněné. Let netrvá dlouho, asi hodinu a 40 minut, což se dá. Nevím, jestli nad Švédskem nejsou nějaké divné vzdušné proudy, ale nejen já jsem tam zažila pořádné turbulence a letadlo nepřistávalo/nevzlétalo postupně, ale takovými trhavými pohyby. No, asi už jsem na tohle stará, takže jsem se radši snažila se zavřenýma očima uklidnit se a rozhodně jsem nejuchala :D.



  Ve Stockholmu jsem se pohybovala převážně metrem, měla jsem totiž od Eurovize nabitou "lítačku" a metro je tam celkem příjemný dopravní prostředek. Nemají moc linek metra, ale zato je mají udělané tak, že se na konci větví, proto, když někam jedete, tak dávejte pozor na to, kam linka přesně vede. Metro se nazývá "tunnelbana" neboli T-bana, proto když hledáte metro, koukejte po velkém modrém T.



Samotný Stockholm není nijak extra velký, alespoň jeho centrum ne. Ve městě spolu fungují v symbióze všechny dopravní prostředky spolu s chodci, což je fajn. I na kole je to v pohodě, ale já nejsem vůbec cyklista, spíš k tomu mám naopak odpor, takže jsem na kole nejezdila.
  Všechno je ve Stockholmu tak třikrát dražší, než u nás, s tím se musíte smířit. Tedy, jak co. Běžné věci, jako jídlo, doprava, suvenýry, tam to platí, ale třeba oblečení v H&M, Bik Bok a dalších řetězcích není o tolik dražší, než u nás, stejně tak třeba kosmetika v Sephoře je dost podobná našim cenám. Zato alkohol je drahý hodně, myslím v případě, že si ho nekoupíte v supermarketu, ale dáte si ho někde v restauraci. Za čtyřku piva běžně dáte kolem 70 SEK, což je asi 210 českých. 




  My jsme si na jídlo oblíbili jednak fast foodový řetězec Max, kde mají (na fast food) moc dobré burgery, nabízejí i veganskou variantu, a zaplatíte asi 80 SEK za menu. Dál nám přišlo super, že v supermarketech nabízejí různá jídla s sebou, sendviče, wrapy, bagety...všechno vypadá výborně a je to za slušnou cenu. Někde navíc mají salátový bar, kde si můžete namíchat, co chcete a platíte podle váhy. V "opravdické" restauraci jsem během pobytu nebyla, ale já do restaurací nejsem zvyklá chodit ani v ČR, takže o tom vám blíže nic neřeknu. 
  Bydleli jsme v Quality Hotel Globe, a to z čistě praktických důvodů, je totiž hned vedle Globen Areny a bydlely v něm všechny delegace. Hotel byl moc hezký, skandinávský design je všudypřítomný, účelový a prostě skvělý. Nevyhovovala mi ovšem hodně měkká matrace, kde když jste si sedli s větší vehemencí, tak vás zpětný ráz odpálil na druhou stranu místnosti. Nejvíce mě pak zaujala bílá koupelna s kachlíkama pěkně od podlahy až ke stropu. Velmi dle stylu Stiega Larssona - tady rozčtvrtíte a omyjete mrtvolu bez větších problémů. 



 Počasí jsme měli pěkné, asi 3 dny bylo kolem 20 stupňů, pak se ochladilo na 10-15, což je spíše v tomhle období obvyklé. Moc se mi líbí taky to, že je Stockholm u vody, mám pocit, že čím víc vody a rozkošných ostrůvků, tím líp. Uvítala jsem taky, že začínalo svítat už kolem třetí ráno, takže když jdete domů z baru (ehm...), tak už máte světlo a nemusíte se tolik bát.



 Stockholm je celkově opravdu docela čistý, čistší než Praha a daleko čistší, než většina evropských metropolí. Je hodně eco-friendly, což je mi sympatické. Zároveň bere ohledy na vaše potravinová omezení, takže nabízí všude možnosti bez laktózy, pro vegetariány, vegany, bezlepkové - něco, co by mohlo být v dnešní době samozřejmostí.
  Zároveň mi Stockholm připadá taky tolerantní, homosexuály vidíte běžně na ulicích objímat se, držet se za ruce...bez nepříjemných pohledů okolí, je to zkrátka samozřejmé. I v tomhle bychom si je měli vzít za vzor.



  Obecně Švédové přemýšlejí jinak, než my, což je i důvod, proč u nich funguje politika, která by u nás nefungovala. Mně byla moc příjemná jejich mentalita, jsou v mnoha věcech striktní, mají v sobě určitou preciznost, ale zároveň jsou otevření a tolerantní. 
  No, budu se tam stěhovat :).

Samozřejmě jsem ale ve Švédsku nezapomněla ani na nákupy. Sephor nemají ve Švédsku moc, ale na jednu jsem narazila, kromě značek obvyklých u nás nabízejí navíc Marca Jacobse a Kat von D. Dále mají řetězec Kicks, kde seženete jak značky jako Smaxhbox, Urban Decay, Laura Mercier nebo Anastasia Beverly Hills, tak třeba L'Oréal nebo Maybelline.



Nejvíce vlevo vidíte "Genius Water" od L'Oréalu, kteoru jsem si zakoupila na letišti. Uznejte, když se něco jmenuje Genius Water...nekupte to. Mini set Clinique je pak ze Sephory, měla jsem hrozně vysušenou pleť z všudypřítomné klimatizace, tak jsem chtěla dát šanci těmto dvěma bojovníkům. Vedle pak báze L'Oréal Lumi Magique, která mě hodně zaujala, a Baby Lips věc na tváře a rty. Dole zleva jeden lak na nehty z H&M, který vůbec na fotce nevypadá, ale ve skutečnosti je to opravdová bronzová palba. Potom dva laky od Mavaly a nakonec Mareček. Och. Našla jsem nejgeniálnější rtěnku pod sluncem, která mi strašně sluší a jsem v ní nejnádhernější na světě. No jako pardon, prostě jsem. Je to Marc Jacobs Understudy a je prostě úžasná. Dále jsem si od Marečka pořídila ještě bázi pod make-up a Remar(c)able Foundation. Vše je ve fázi testování, ale ty obaly Marc Jacobs...och. Umřela bych.
  A co vy, byly jste někdy ve Švédsku? Líbilo se vám? Já bych jela zpátky hned. Napořád!

Těším se na komentáře,
IYF

4 komentáře:

  1. Severské země mě vždycky lákaly, ale spíš Norsko kvůli přírodě. Ale nezlobila bych se za pár dní ve Stockholmu :) Navnadila jsi mě na ty milé lidi a čisté město a i to metro vypadá, že bych ho mohla zvládnout :) A nejvíc pobavilo rozřezávání mrtvoly :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V Norsku jsem byla pred dvema lety, ta priroda je proste dechberouci, to rozhodne musis videt! A Oslo je pro me nejhezci mesto na svete, libilo se mi tam zatim nejvic.

      Vymazat
  2. Mě fascinovalo, že ve Švédsku jsou jenom 2 Sephory, jedna ve Stockholmu a 2. v Malmo. A ta ve Stockholmu je ještě celkem malá.

    Jinka, do Stockholmu bych se ráda vrátila, nestihla jsem obhlídnout zdaleka vše co jsem chtěla, ale trochu mě děsí uprchlíci a jak se někteří chovají.

    OdpovědětVymazat
  3. Jééé, oni mají Kat Von D? Závist, bych je vykoupila... :D

    OdpovědětVymazat

Děkuji za všechny vaše komentáře, moc mě těší!